Full version: Tomatvirus?
Hillsta
Tomatplantorna i växthuset, meterhöga just nu, står i platskrukor.
Bladen ser ut att ha "torkat", gröna blad har mönster i ljust och mörkare grönt.
Var kommer ev. mosaik virus ifrån?
Måste vi slänga alla 10 eller kan vi vänta å se?
Kan de va´nå´t annat?
Går det över på andra plantor, typ gurka, melon,aubergin, citron?
Jag har kollat och det är Tm resistenta frön/plantor från Lindbloms Frö?
Kan det va´mosaikvirus iaf ?
Tuva
Jag skulle tro att du har något skadedjur i ditt växthus. Vad kan jag inte säga. Eller annars eventuellt för lite näring.
Kanske att det kan vara någon form av kvalster. I min Växthusbok står det att tomatplantorna kan få en sjukdom som heter sammetsfläcksjuka.bladmögel och bommulsmögel.
Det bästa är att inte vattna på dagen utan sent på kvällen när det är svalare.
Jag vattnar alltid på kvällen, och "peppar ta i trä" så har inte mina plantor drabbats.
Jag tror inte att det skadar dina andra växter.

Lycka Till wub.gif Tuva Blomfreeken
Åsa, mälardalen zon 2
Njae odlar man i växthus är det ofta bättre att vattna på morgonen så att det har torkat upp till natten, hög luftfuktighet på natten + tomat brukar ofta betyda problem ex. gråmögel.

Har man bra vädring även på natten + undviker att skvätta ner bladen brukar det dock gå bra att vattna även framåt kvällen.

Odlar man i jordbädd eller har en massa krukor i växthuset kan det lätt bli hög luftfuktighet när man vattnat och i hög luftfuktighet trivs många svampar, har man lite glesare mellan krukorna brukar det torka upp ganska bra mellan krukorna så där blir risken för svampar som trivs i fuktig miljö mindre.

Själv tycker jag det låter som klimatskada + kanske någon näringsbrist torkade blad brukar betyda att växten blivit bränd av solen någon gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon