Full version: ny rabatt
Pia-Maria
Jag håller just nu på att gräva upp inför en ny stor rabatt i min trädgård och även om jag får hjälp av min sambo så är det ju ett jätte-jobb, nu undrar jag: hur gör ni när ni anlägger en ny rabatt? Är det bara att gräva bort gräsmattan och jordförbättra eller har någon hittat en enklare väg att gå? Alla tips emottages tacksamt, innan ryggen går av...... sos.gif
kerstin z5-6
man KAN bygga på höjden smile.gif våta tidningar på svålen -torvblock , sten, timmer, som kant
-i med jord och plantera
06

07
myy
Jag går i liknande funderingar och skulle bli lycklig av att "bara" behöva bygga uppåt i min vattensjuka (speciellt i år) mark. Fast blir det inte hutlöst dyrt att fylla kubik på kubik med köpejord - för något måste växterna bo i? Hur höga skall kanterna vara?
Åsa, mälardalen zon 2
Rabatten bakom hunden anlade jag på någon timme den helgen som vi flyttade in på hösten, jag bara vände på grästorven och slängde ut kompostjorden (ca 20cm lager) jag tog med mig i flytten ovanpå och tryckte ner växterna (främst vårlökar) som jag tagit med mig från gamla trädgården. Det är ju också en form av upphöjd rabatt och jag kantskär ibland då gräset börjar växa in alltför mycket i rabatten.

fruberglund
Det beror ju på hur jorden ser ut under gräset också.

Där vårt hus står är det utfyllt med skitjord, den är så tjock så det skulle gå att dreja krukor i den . Tror inget skulle trivas i den. Där jag inte tyckt att det gått att bygga upp av estetiska eller andra skäl (har ännu inte byggt uppåt nånstans) så har jag grävt så långt ner det går, ca 50 cm djupt ner till grovt grus och bergskross som är lagt i botten i samband med utfyllnaden. Man får tänka på att inte snåla på utrymmet och gräva en ordentlig rabatt så växterna inte får trångt om fötterna så snabbt. När de börjar fylla ut för mycket kommer jag nog få dela på dem så att de inte mår dåligt, tror de har svårt att växa in i den "vägg" av tjock lera som är åt sidorna. Det här är väl inte helt idealiskt men har tyvärr inte råd att byta all jord på hela tomten sad.gif och än så länge har det funkat bra.
kerstin z5-6
Jag har ju inga problem med jord coolgleam.gif tillgång -det mesta har jag tillverkat själv -nu är limpajorden slut , men jag har obegränsade tillgångar på väl komposerad kogödsel som jag blandar med sand o grus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon