kricke1
06-07-2007, 22:37
Hej!
Har försökt o sätta Passionsblomma allså fröer man jag lyckas inte

vad gör jag för fel igentligen.. ska man sätta ner fröna och sedan ha dom i växthus eller inomhus?. Står inte så jätte bra förklarat på fröpåsen hur man ska gå till väga
Maria77
07-07-2007, 18:13
Jag tycker att du ska lägga fröna i varmt vatten i ungefär ett dygn eller över natten. Jag brukar lägga dem i en termos för att värmen ska stanna kvar. Sedan planterar jag i små krukor i ett miniväxthus med plastlock/ställer en avklippt PET-flaska utan kork över för att det ska bli varmt och fuktigt. Då brukar det inte ta lång tid innan det händer grejer! Det spelar nog egentligen ingen roll om du driver upp dem inomhus eller utomhus om man ser till temperaturen. Det är ljuset som är viktigast. Lycka till!
Maria77
Åsa, mälardalen zon 2
07-07-2007, 21:20
Passionsblomma brukar ha LÅÅÅÅNG groningstid så man får inte ge upp för tidigt, det kan ta upp till ett år för passionsfrön att gro så man måste ha gott om tålamod.
[attachment=4939:passionsblomma.JPG][attachment=4940:passions...tickling.JPG]
Här till vänster är en passionsblomma sådd av frö 8 maj, och den andra är ifrån en stickling jag fick av clivia här på odla, tusen tack den kommer så fint,,
skulle bara säga ge inte upp för fröna gror, efter många veckor, jag har plantor som är tre cm, och som denna här fem,, de kom upp pö om pö.. stickling går ju snabbare.
[attachment=4942:passionsfruktsfrö.JPG]
En i mitt spanska forum fick vänta i 2 år !! Hon hade glömt vad som fanns i krukan, men eftersom hon inte behövde den fick den vara kvar, och när hon såg grodden började hon tänka efter, gick långt tillbaka i forumet och såg när hon hade tackat för fröna...så ge inte upp..om du har plats vill säga
mogge92
02-08-2007, 17:24
hah!

jag ahr fått mina passifloror att gro på 1-2 veckor alla ågnger jag provat. men då har jag sått ifrån färska frukter (Passiflora edulis och Passiflora laurifolia)
Alexander-VG-zon3
02-08-2007, 17:43
fukt och ljuse och hög värme rekommenderar att man har dom inne i söder fönster eller i växthus .brukar gro efter 3-5veckor . och som andra sagt det kan ta längre . men mina brukar gro efter 3-5veckkor och jag har sått 2gånger .
Mu i myllan
09-08-2007, 14:44
Blir det frukt på dem och i så fall hur lång tid tar det. Mina, som jag sådde från färska fruktfröeri april, har bara fått spinn