lissa
[attachment=4847:bichos.jpg]Jag satt och petade i jorden där jag har några lökar liggande och vilar, andra fortsätter att växa till sig i den krukan. Helt plötsligt såg det ut som om det rörde sig i jorden, och tog till förstoringsglaset som jag alltid har till handa...Det myllrade dör jag hade rört om och dom försökte gömma sig för ljuset...tror jag. Tog några kort ( tack och lov för digitalkameror med macro system)) Fick fram ett par bilder som jag har klistrat ihop, men på ett av korten finns det 4 st. För att ni ska kunna urskilja dom kommer en kort beskrivning...
Ljust ljust bruna, som om det vore en bladlus men mycket mycket mindre, skulle tippa att den är ca 1 sjättedels milimeter, för pinnen dom sitter på mäter en halv cm... och dom är naturligtvis jätteförstorade..Först trodde jag att det var småspindlar...uj, kommer inte ihåg vad dom där små röda, men med luppen blev dom typ bladlöss ( som jag redan har sagt))
Grävde upp 2 lökar för attt kolla om dom var angripna, men det var dom inte, men man vet ju inte om dom börjar knapra lite när dom blir större...Hoppas att någon kan hjälpa mig att identifikera dom...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker nog att det ser mera ut åt spindelhållet, på en av dem ser det iallafall ut som om den har 4ben på ena sidan = den borde ha 8 totalt vilket innebär spindelfamiljen och jag tycker det ser ut som något kvalster. Det finns massor av olika kvalster både skadliga och nyttiga.

Här kan du hitta info om en del kvalster
lissa
Tack för den länken Åsa, tyvärr får jag inte fram foton och det gör det omöjligt att jämföra. Från din länk har jag gått vidare och googlat, men det finns ju tusentals....Tror nog att dom är mer kvalster liknande än spindelliknande..men, det finns säkert nån spindel med också.
Dom håller till i jorden enbart, för när jag rörde om lite så gjorde dom allt för att krypa ner i mörkret, för det var inte för att gömma sig enbart.
Jag förstår att det är jättesvårt att identifikera dom, jag hoppades att någon kände igen dom från egna upplevelser...men jag är tacksam för försöket och det var intressant läsning men synd att jag inte kunde se korten smile.gif
PS, på korten syns det inte så bra, men under luppen ser dom ut som en vanlig bladlus men myyyyycket mycket mindre...men jag ska kolla imorgon igen och då ska jag tänka på det där med benen....
Åsa, mälardalen zon 2
Kvalster hör till spindelfamiljen, så det är därför kvalster är spindelliknande och det är också därför de inte brukar dö av insektsmedel.

lissa
Ja då är det inte mycket mer att göra än att hoppas att dom är snälla och sköter om mina lökar
Tack för hjälpen Åsa..du är verkligen duktig på sånt här...ja säkert med andra saker också, men här ser jag att du alltid är med och svarar snabbt smile.gif
kristerh
kan det vara jordlöss wink.gif
lissa
Tack Kristerh, det ska jag goggla in smile.gif
lissa
Tittade på ett par som fanns kvar ...dör man kan se dom iaf. Tycker nog inte att det ser ut som jordlössen man ser på nätet. Mina har inte flersegmenterad kropp, om ni har sett en hundloppa ??? då ser formen ut så, men myyyyycket mindre, smalare än ett hårstrå och ljusare...Tackar ändå för hjälpen som jag är tacksam för så här mitt i snigel säsongen....det låter för djäkligt rent ut sagt. Hoppas ni klarar dom flesta växterna undan dom marodörerna mad.gif
lissa
I en annan gmmal kruka med några liljeknölar som hade förmultnat såg jag dom igen...inne i den förmultnade knölen. Blev lite hysterisk och började kasta bort en massa jord, men sen tänkte jag att dom kanske bara ha´de hjälpt till att regöra det förmultnade ??? Jag har tittat i en massa krukor, men har bara sett dom i dom här 2 "lök" krukorna..på ett par krokusar satt några på själva ytterskalet, men när jag tog bort det var resten av löken vit och fin....Hjälp vad det är svårt att inte veta om dom hjälper eller stjälper..... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon