Hej jag har köpt mig en ny gräsklippare och äntligen tänkt mig att nu ska dessa tråkiga oklippta ränder som jag alltid fått när jag klippt med min gammla klippare försvinna. Men icke sa nicke dessa ränder är kvar även efter klippning med nya maskinen.
Är det någon mer än jag som har detta problem?
*Stintan*
07-07-2007, 10:24
Jag har aldrig fått oklippta ränder

Hur gör du när du klipper o va har du för maskin
Klipp oftare och kortare så slipper du problemet med ränder i gräsmattan.
Nu vet jag inte hur stor gräsmatta du har - men visst är det snyggt med "fotbollsrutigt"?
Fast oftast blir det randigt för man orkar inte gå på "tvärsen"
e_sedell
07-07-2007, 21:32
Vad menar du med oklipta ränder? Det jag kommer att tänka på är smala ränder som du helt enkelt missat. Övelappa 10-20 cm hela tiden när du klipper så bör det försvinna.
Menar du att hjulspåren trycker ner det oklippta gräset? Som sedan reser sig??
I så fall får du nog följa Dahlas råd.
Kakaduan
09-07-2007, 08:36
Jag har en multiclip och det händer aldrig att det blir ränder - förrän nu. Beror sannolikt på att det varit blött i gräset så att maskinen inte klarat av att finfördela klippet. Dessutom ligger gräset ner på ett sätt som det inte brukar annars, och då blir det ränder kvar.
Kakaduan
Just nu behövs vattenbuffel

för att klippa gräset..
/ Wilma
Lady Hamilton
09-07-2007, 15:05
Jag har ca 5 km gräsmatta (
jag har mätt med stegräknare hur långt jag går när jag klipper) och klipper v.a. alltså går fram å tillbaka och klipper med "överlapp" Jag får aldrig några ränder om det inte är extremt blött. Oberoende på om jag klipper med/utan uppsamlare eller "multi" Däremot så kommer jag inte åt att klippa aldelens emot "kanter" och där blir det ju högt gräs kvar som jag får klippa med gräs-sax eller trimmer och DET kan jag tycka är irriterande
Jag klipper alltid halva den ytan som är redan klippt när jag vänder och går tillbaka, slipper ränder och eftersom marken är lite ojämn så blir det ganska jämt klippt.
Om man ska komma åt innersta gräset vid kanterna så bör ju kniven gå utanför plåtkanten, nej tack!
Om man vill ha det så noga så blir det sax eller trimmer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.