Hej,
Jag och en granne i bostadsrättsföreningen har en diskussion om skötseln av några nyplanterade träd och buskplantor. Det gäller plommon, körsbär och hagtorn. Min granne vill att det ska vara en grop i jorden vid varje planta där stammen möter jorden för att han ska kunna bevattna hinkvis i gropen. Jag hävdar att det tvärtom ska vara lite upphöjd jord runt stammen, och att det riskerar att bli för blött med grop-bevattnings-metoden.
Nån som kan ge besked om vad som är rätt?
Det är ju effektivare att bevattna med s.k vattenspett som man kopplar till vattenslangen, då avdunstar inte en massa vatten. Och då kan man ha en kulle så att överskottsvatten som kommer med regn inte blir stående.
Jag brukar göra avlutning från stammen och ett litet dike i dropplinjen av trädet (i marken under krongrenarnas spets).
Det är vanligt att trädet sjunker ned något i gropen efter en tid. Det är lätt att det rinner jord ned mot stammen och att förädlingsstället, ympen eller ockuleringen, kommer ned i jorden.
Med dike runt trädet kan man både skydda stammen från rinnande jord, och hälla en hink vatten vid bevattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.