Full version: Dum gurkfråga.
Tosan
Får alla gurkor klänggrejjer? Förra ggn jag satte gurka visade det sig va en sån där sort man ska lägga in, det är några år sen, sen har jag inte vågat förrän nu. Nu har jag satt "vanlig"gurka och den börjar va stor trots att den såddes sent, första sådden gick åt skogen. Men det kommer inga klängen på den, jag börjar bli rädd att de ska gå av när de växer så fort och har massa knoppar. Men den här sorten kanske inte får några? Isf får jag ju knyta fast den ist...
*Stintan*
Gurkor får inga klängen så den kan klättra själv, du får lov att binda upp den försiktigt smile.gif
Tosan
Aha, då var det min förra sort som var udda...
Då får jag gå ut och knyta fast dem... De har stora tunga kronor nästan, och större lär de väl bli biggrin.gif
Tack för ditt svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Gurkor får visst klängen precis som släktingarna melon, pumpa och vintersquash. På jobbet brukar vi gå och plocka bort klängena i växthuset vi vill styra uppbindningen själva och får gurkorna behålla klängena trasslar de bara in sig i varann.

Här hittas bild på hur gurkklängena ser ut
Eva 33c
Säger som Åsa, att gurkorna får visst klängen. Men jag binder upp dem ändå, dels för att de annars trasslar in sig i allt, och dels för att klängen ofta inte är starka nog om plantan får mycket frukt. En dag kan man hitta hela härlighteten på marken. Har alltså provat att låta dem sköta sig själv i början av min "växthus" karriär...
Tosan
Ja, jag tyckte väl det.
Men nu har jag bundit fast dem iaf så får jag hoppas att de börjar klättra själva snart. Men som sagt, inga klängen än, bara knoppar... Nu växer de iaf med en rasande fart, flera cm om dagen. Tidigare har de mest växt på bredden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon