Full version: Gurkor
Monica E
Tar ni bort bladen på gurkorna?jag har röjt nu i växthuset,för det växer ju igen totalt,med alla jättestora blad,så nu får vi väl se om dom dör. Vad har ni för erfarenheter..
Lady Hamilton
Jag tar bara bort Gurkblad som gulnat eller på annat sätt blivit fula Och dessa brukar oftast visa sig på neder delen där det redan har vuxit och blivit Gurkor klart
Daffodil
Jag brukar inte ta bort blad om de inte har vissnat. Upplever inte att det brukar behövas.
Min ena planta ger god avkastning, den andra inget alls. Varför blir det så??
emmapemma
När gurkorna fick en viloperiod efter att ha givit massor med frukter, beskar jag dem för att leda upp "tjuvarna" på snören (jag vet inte vad jag ska kalla dem på gurkor). Gula, vissnade blad tar jag bort, annars inte. Mina har inte blivit för stora ännu.
adamos
CITAT (Daffodil @ 09-08-2007, 22:16) *
Jag brukar inte ta bort blad om de inte har vissnat. Upplever inte att det brukar behövas.
Min ena planta ger god avkastning, den andra inget alls. Varför blir det så??

Har också funderat över det här med olika plantors avkastning, att det kan skilja så markant fast de står på samma ställe. I år så har mina 5 gurkplantor bara växt uppåt och det kommer inte ett enda sidoskott! Hade samma sort i fjol och fick massor av gurkor men i år blir det inte många pga saknade sidoskott.
Mu i myllan
Enligt en gammal trädgårdsbok jag har ska bladen på huvudstamen klippas bort när bladen på sidoskotten blivit stora som en hand. (man får anta att det inkluderar fingrarna). man ska heller inte låta alltför många gurkor sitta kvar på plantan samtidigt. Det blir för tufft för den. 8 räcker, klipp bort resten. När du sedan skördar en släpper du fram nästa, liksom...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon