Hej Jag har fått något som har bosatt sig i mitt äppelträd, utan lov Ät det något som jag ska försöka plocka bort eller....., det ser ut som spindelväv. Äppelträdets ohyra (Medium).JPG
Tacksam för råd.
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2007, 09:41
Ser ut som rester från någon spinnmal och är larverna redan borta så behöver man ju inte göra något men hittar du larver är det bara att plocka bort dem.
polecat
06-09-2007, 19:28
Så här såg äpplena på mitt träd ut i år. Är det "gästerna" i somras som orsakade detta? Vad gör jag nästa sommar för att förebygga att det blir lika igen? äpplen -07
Jag har fått slängt nästan all äpplen. Det räckte bara till en paj......
polecat
08-09-2007, 09:13
Finns det någon som vet.....
Åsa, mälardalen zon 2
08-09-2007, 19:33
Ser ut som skorv (svamp) olika sorter är olika känsliga för denna sjukdom. Frukterna går bra att äta trots prickarna.
Bekämpas genom att man krattar upp löven på hösten och gräver ner dem alt. slänger i en sluten kompost. Orkar man inte kratta upp ska det även funka att klippa sönder löven med gräsklipparen så de förmultnar snabbare. +Man bör ta bort gamla frukter som hänger i träden. Helt brukar man dock aldrig bli av med skorven speciellt inte om man har gamla äppelsorter många av dessa är ganska mottagliga och har i stort sett alltid skorv men det kan ju bli större och mindre angrepp.
För att få bättre frukt vattnar man på våren+ försommaren och ser till så det inte är gräsmatta ända upp mot stammen, är det dålig tillväxt kan man gödsla trädet. Karten bör gallras så det går en knytnäve mellan frukterna, trädet bör gallras så det kommer in ljus på frukterna (beskärningen bör utföras under JAS).
polecat
09-09-2007, 08:28
Alla äpplen var dessutom dåliga inuti, så de var inte så aptitliga. Kan det vara Rönnbärsmal ? Vi har inte ett enda rönnbär på våra träd i år...
Jag ska kratta upp löven och följa dina andra råd. Tack så mycket.
annade
16-09-2007, 09:12
Jag har haft samma problem med ett av mina (väldigt gamla) äppelträd i flera år. I år var dock äpplena jättemycket sämre än vanligt. Tidigare år har frukterna varit jättefina inuti och bara lite skorviga utanpå, men i år har jag bara hittat ett som går att äta.... Det verkar som om äpplena är angripna av någon mask eller larv, men jag kan inte se hur de har kommit in i äpplet.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.