Full version: Aklejafrön
jennies
Hej,

Jag har skördat några kapslar med aklejafrön (blandade sorter) som ligger och torkar.

Jag vill göra det så lätt som det bara går för att så dessa. Kan jag, när de torkat, bara strö ut dem där jag vill plantera dem eller måste jag förså inne och krångla??? Lite jord och vatten på och sen låta det hela sköta sig själv var meningen.

När de frösår sig själva är det ju ingen som ¨hjälper till¨.

Tacksam för svar
/J
Mollis
CITAT (jennies @ 07-07-2007, 15:32) *
Hej,

Jag har skördat några kapslar med aklejafrön (blandade sorter) som ligger och torkar.

Jag vill göra det så lätt som det bara går för att så dessa. Kan jag, när de torkat, bara strö ut dem där jag vill plantera dem eller måste jag förså inne och krångla??? Lite jord och vatten på och sen låta det hela sköta sig själv var meningen.

När de frösår sig själva är det ju ingen som ¨hjälper till¨.

Tacksam för svar
/J

Jag brukar göra precis som du säger, ta hand om fröna och sen strö ut dom där jag vill ha dom, sen tar det sig om det vill och oftast vill det sig jättebra (för bra ibland), jag har aldrig krånglat med dom....

//Mollis
Österläge
Jag har sått aklejor i fler omgångar i år, men de vägrar komma upp! Jag funderar på om det är skatorna som äter upp fröna, eller kan det vara så att fröna är så dåliga? Det är en kompis som har skördat dem...
Alba
Om du har frösådder ute bör du täcka dem med duk eller nät.
Jag täckte inte ifjol och fåglarna var där....de lämnade spår confused.gif
Österläge
CITAT (Alba @ 10-07-2007, 19:23) *
Om du har frösådder ute bör du täcka dem med duk eller nät.
Jag täckte inte ifjol och fåglarna var där....de lämnade spår confused.gif

Ok, ja det är nog ett bra tips... Jag hade sått andra frön som kom upp så jag tänkt inte att det skulle behövas, men det var väl innan skatorna kom på att det finns mat till dem! unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon