Full version: Ni som bor i hus
Elin80
Hur många kwh går det åt på ett år hos dig? Och hur stort är ditt hus?

Huset vi vann budgivningen på är 125 kvm + källare på 66 kvm, och har en elförbrukning på upp till 14000 kwh per år. Dessutom använder de 2,6 kbm olja om året. Det här låter väldigt mycket tycker jag...och jag är rädd för att det tyder på att huset är dåligt isolerat.

/Elin
skogstroll
vi har ett timmerhus på ca 110 kvm, vi eldar i kamin när det är kallt så man inte behöver brassa enbart element hela tiden. Hur många KwH vet jag inte, men vintertid blir det några tusingar i månaden ändå, men det går ner betydligt sommartid blomma.gif
Åsa Bi
Det låter väldigt mycket tycker jag. Vi har ett trähus på 180 kvadrat plus källare från 40-talet, inte speciellt välisolerat, och vi gör av med 5700 kWh per år. Uppvärmningen är med pellets, 8 pallar på ett år vilket går på ca 17000:-

Här kan man göra en energianalys av sitt boende, vet inte om det kan hjälpa dig?
Bee
Vi bor i ett radhus på ca 120 kvm. Värme får vi under vinterhalvåret från en central anläggning inom samfälligheten så det är "bara" uppvärmning av varmvatten och hushållsel vi gör av med. Trots det så ligger vi runt 8800 Kwh per år och siffran är rätt konstant trots diverse utbyten av maskiner.
Vi slösar nog - maken har på saker på standby tex. Jag stänger av mina prylar.
Emellertid: Vi kör diskmaskinen en-två ggr/vecka och lagar mat tre dagar i veckan (= helgen) så om vi hade varit hemma och ätit alla dagar i veckan hade nog förbrukningen ökat.

ÅsaBi: Hur många är ni i ert hushåll som kan ligga så lågt? - Tar varmvattnet så mycket så att det kan vara skillnaden mot oss?
Lady Hamilton
Vi har direkt el och el-panna för vattenburen el värme och ca 120 kvm. Vi gör av med ca 26000 kWh och det tycker inte vi är så mycket smile.gif
(nu ingår även lite el till växthus och uterummet)
Åsa Bi
CITAT (Bee @ 07-07-2007, 20:57) *
ÅsaBi: Hur många är ni i ert hushåll som kan ligga så lågt? - Tar varmvattnet så mycket så att det kan vara skillnaden mot oss?

Vi är två personer och numera en bäbis också. Vår el går ju bara åt till hushållsel eftersom varmvattnet värms med pellets. Fast vi kör tvätt- och diskmaskin nästan varje dag och har stor kyl och frys. Elanalysen som jag länkade till tyckte att vi borde göra av med mindre el än vad vi gör.
Pirum
Stor frys är generellt sett bra. Speciellt om den står placerad i källare eller annat svalt utrymme. Det som drar mer än folk "tror" (inte upplysta personer i denna tråd alltså) är helt klart uppvärmning av själva huset, men även vattnet. I min lägenhet drar dock uppvärmning av rummet ca 0kr senvår-sommartid-förhöst, all värme kommer istället från datorerna, och de asbestifierade väggarna håller kvar värmen från det sönderfallande radonet i betongen rätt bra...

Om folk bara visste hur mycket det krävs att värma vatten...vet folk som sköljer ur paket som ska återvinnas jättenoga - och gör det i varmt vatten. Bättre att använda 5x mer kallvatten för att göra samma sak, oftast. Försök uppskatta hur mycket värme ett yoghurtpaket ger i förbränningsanläggningen - och om det kan motiveras med att använda 5 liter varmvatten för att skölja ur det...smile.gif
Ewa L
Det går att göra mycket för att sänka sin elförbrukning. När jag tog över mitt hus (byggt -50, 1,5 plans ~110 m2 med hel källare) värmdes det med vattenburen el och hade en förbrukning på 34.000 kW.

Jag har gått över till pellets. Installerat en täljstenskamin som är min värmekälla stor del av året. Bytt ut samtliga lampor till lågenergi-, aldrig stand-by läge, bytt ut de värsta elslukarna i vitvaror etc.

Har nu en elförbrukning som ligger runt 3.000 kw!!! Total driftskostnad (inkl. ved och pellets) blir ~ SEK17.000,-

Däremot har jag inte satsat något på tilläggsisolering. Huset är byggt för självdrag och jag betalar hellre lite mer för uppvärmning än får mögelproblem.
Rossi
Vi har ett stenhus på 150 kvm + ett garage som är lika stort. I garagedelen är ca. 80 kvm uppvärmda till 8-11 grader på vintern. Vår årliga elförbrukning är knappt 14.000 kilowatt-timmar. Det är ganska lågt.

Vår totala driftskostnad (el, vatten, sophämtning + försäkring) går på knappt 2.200 kronor i månaden.

Vi har en frånluftsvärmepanna + vattenburen golvvärme.
kristerh
Jag bor själv i ett hus på 113 kvm (och katten Greta förståss) har vattenburen golvvärme i alla rum och massor av blomsterbelysningar på vintern, gör av med ca 10.500kw per år.
Bettson
Vårt hus är 124 kvm. VI eldar med bricketter och gör av med 6 ton varje år på värme och duschvatten till 4 personer varav två tonåringar. I år gick det bara åt 5 ton förresten, vet inte om det är isoleringen eller den milda vintern. Detta motsvarar ungefär 2,5-3 kbm olja men till en kostnad av 10370 kr. Det tycker jag är OK. BLir väl bättre när tonåringarna flyttar.

Så till elen slap.gif

Vi gör av med 14 000 kvh varje år.

Låter mycket och det är det. Ena sonen bor i ett uthus som är både dåligt isolerat och eluppvärmt. Det tar ca 5000kwh.
Så har vi en förskräcklig massa datorer som suger. Vet faktiskt inte ens en gång hur många vi har, men för många är det.

Och så har vi en extra frys för allt äckel päckel som min man fryser in till hundträningarna. Jag vägrar blanda det med maten.

Detta tillsammans gör nog ca 4000 kwh som är över norm för en vanlig familj. Det här sjunker nog ca 7000kwh när sönerna flyger ur boet, tror jag.

Fy vad vi slösar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon