Full version: Ogräs i grusyta
Åsa Bi
De förra ägarna till vårt hus anlade en liten grusad parkeringsplats för två år sedan. Vet inte riktigt vad de gjorde för underarbete, men jag tippar på att de bara grävde bort grässvålen och lade på grus... Vid det här laget liknar det hela mest en ogräsodling, och jag har tillbringat en hel del tid med maskrosjärn på alla fyra i gruset för att få det fint. Tyvärr drar ogräsrötterna med sig jord upp. När jag nu lägger ner tid på det så vill jag ju gärna undvika att allt ogräs kommer tillbaka igen nästa vecka. Vad borde man göra? Ta bort allt grus och lägga geotextil under? Lägga på ett tjockare gruslager? Vill inte använda kemiska bekämpningsmedel.

Jag har "roat" mig med att räkna hur många sorters ogräs jag har hittat:
Maskrosor
Brännässlor
Tistlar
Daggkåpa
Kirskål
Kvickrot
Våtarv
Gräs
Praktlysing
Näva
Johannesört
...plus några till som jag inte vet vad de heter...
Åsa Bi
Läste nu i en annan tråd att det mesta tycker om att växa i sand och grus - och det är ju sandjord under gruset. Men nog finns det grusplaner och grusgångar här i världen där det inte växer ogräs! Hur åstadkommer man det?
KURT
Man lägger en kraftig markduk under, sedan lägger man grus på det. De ev fröogräs som börjar gro kan då aldrig bilda några riktiga rötter, det är lätt att ta upp dem. Duken hindrar också gruset från att blanda sig med underliggande jordlager.
Åsa Bi
Tack för ditt svar, Kurt! Markduk direkt under gruset alltså? Hur tjockt ska gruslagret lämpligen vara?
MariaS
OBSoch VARNING! Jag säger markduk av den typen som används vid vägbyggen. Vi har provat flera olika sorter genom åren, men det är bara anläggningsduken som klarar ogräsprovet. Undvik sedan att lägga grus med stenmjöl i. Stenmjölet ger rötterna en stadig betongklump -som är omöjlig att få upp- att växa i. Därefter blir det ju förmultning=ny jord för ogräset att växa i.
Immix
Var får man tag på sådan anläggninsduk?
kerstin z5-6
Finns på de flesta vä'lsorterade byggföretag -kan heta geotextil eller liknande och är INTE svart odlingsväv av plast -utan en tjock vitaktig filtigare duk ...
MariaS
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-07-2007, 14:21) *
Finns på de flesta vä'lsorterade byggföretag -kan heta geotextil eller liknande och är INTE svart odlingsväv av plast -utan en tjock vitaktig filtigare duk ...

...och kräver en mycket vass kniv. Superseg...
Immix
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=25824
Är det här rätt sort???
kerstin z5-6
ser ok ut -mina har varit gråvita -de ska vara ganska tjocka -man får åka dit o känna ...
Immix
thanks.gif
kronan
Jag har provat med geotextil, den kraftigare vita sorten. Tyvärr var det "ogjort arbete". Efter 2 månader började det växa upp tistlar, "kveke" och min stora förföljare ÅKERFRÄKEN!!. Var helt enkelt tvungen att se mig som besegrad, fyllde med jord och sådde gräs istället.... Nu känner jag
kerstin z5-6
Hur gjorde du då -markduken måste täckas med minst 2 dm material för att vara effektiv
Jag har täckt en mycket stor yta, gammal gräsmatta med inslag av diverse .. med markduk och grus -25 X 7 meter .. inte kom det nåt underifrån där ..??
kronan
Hoppsan! Ett lager på 2 dm?? Då har jag nog fått förklaringen till varför det inte funkade. Jag hade nog bara 1 dm!! Nu är det i alla fall gräs.........
kerstin z5-6
Ja det handlar nog både om en viss tyngd -samt att helt få bort ljus .. så inget kan växa därunder ..
Thalassa
Jag och min sambo har byggt en stor parkering på en tidigare oanvänd del av vår tomt. Det fanns inget annat än ogräs där tidigare, tistlar, brännässlor i massor. Vi köpte markduk på rusta, 5:-/kvm, jättebilligt. Den har funkat kanon! Vi fyllde sedan på med cirka 20cm grus ovanpå och det blev jättebra. Runt omkring parkeringen är det en djungel men just på parkeringen är det bara grus.
Sommartorparn
Ett sätt att hantera en grusyta är att ge upp kampen o i stället börja klippa 'grusplanen' regelbundet med gräsklipparen. tummenupp.gif
Så småningom har man en ganska tät, grön, trampvänlig yta av röllika, trampnarv, markrosor, sparvnäva, groddblad, etc. Höga ogräs som inte tål klippning dukar under, och så himla ovårdat ser det inte ut. Det såg faktiskt värre ut tidigare när det fortfarande syntes att var en grusplan, fast ständigt full av höga ogräs. Så mycket bortspilld tid jag har brukat på att rensa denna grusplan, innan jag kom på att låta den vara.....

Övervägde faktiskt att kosta på nytt grus o rådgjorde med åkaren om vad det skulle kosta att hyvla bort o lägga nytt. Han sade att även dom som lägger markduk under brukar så småningom behöva göra om det. OK, det håller längre, men inte för evigt. Jorden kommer med vinden o lägger sig ovanpå. Dessuto menade han att 10 cm tjockt med singel var på tok för mycket eftersom man skulle få svårt att gå på det. 5 cm rekommenderade han (trots att han hade kunnat sälja dubbelt så mycket) Ni andra säger 20 cm. Slirar man inte runt i det när man går?
LasseB
Undrar om ni inte talar om olika grusade ytor.
Har själv av garageuppfart utan duk men med ett gediget arbete mer rensjärn förblev växtfri men så körde vi gär dagligen också och gruset rörde sig lite hit och dit
Om det rör sig om en grus gång att gå på så tror jag att både "gåtrycket" och den minimala rörelsen i gruset gör det lättare för div. att gro
Rätta mig gärna den som har erfarenhet av annat men detta är min teori
kerstin z5-6
Ja men även grusgångar som är "paddade " och sedan har ett rullande" ytlager som regelbundet krattas -behåller sig snygga längre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon