sirugo
Rosa alba "Minette" är en gammaldags ros som finns på många gamla gårdar.
Ja, en sådan typ av ros vill jag ha.

Men jag har läst att den är kinkig med regn och när vi har det väder vi har i år ser man sig säkrast efter något annat.
Någon som kan föreslå en lika gammaldags ros som helst blommar hela sommaren, som är ljusrosa och som triv i zon 2/3 ?
Kajsa
Många rosor blir fula i regn men vill du ha en ros som blommar hela sommaren gör det inget om det regnar mycket ibland, rosen kommer ändå igen senare, samtliga Alba rosor som du nämde blommar en ggn.

Stanwell Perpetual, Pimpinell blommar till hösten, stark doft, men blir stor 1.80 x 1.80
en vällande buske, zon 6, klarar lite mager jord.

Louise Bugnet Kanadaros ca 1.80 x 1.5 mycket vacker, blommar till frosten kommer
den har en svaglila kant underst vid blommans botten, läckert

Martin Frobischer, blir ful i regn men den blommar till frosten tar den så det blir många fina blommor ändå, samma storlek som ovan, den kan vara mycket ljusare än på mitt foto. Också en älskad Kanadros.

Pink Robusta, doftar blanka blad, ljuvliga blommor till sena hösten, favorit, ca 1.5 x 1.20
kan frysa ner här men du bor varmare, men den är snart uppe på våren igen.
Det var några förslag
kerstin z5-6
Rosa alba maxima klarar regn något bättre än Minette , men de flesta blir som sagt inte så vackra när det öst ner ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon