Eventuellt kanske jag kan skaka fram ungefär en hektar förfallen trädgård som behöver restaureras i närheten av Stockholm. En hektar är ganska mycket och jag är inte säker på storleken så det kanske till och med kan vara två hektar... det är ju givetvis ingenting någon sköter på egen hand men jag funderade på om det inte går att få ihop ett gäng som startar en idiell förening som tillsammans kanske kan dra upp riktlinjer tillsammans med ägaren för att på så vis enas om hur det hela ska kunna utformas. Markägaren får någon som gör jobbet gratis och eventuella intressanter få då jord att skita ner händerna i

Så, finns intresset här på forumet för liknande saker?
Lemonne
08-07-2007, 07:25
Ett hektar är 10.000 kvadratmeter. Det måste vara en stooooor trädgård om den är mellan 1-2 hektar.
Bara noterar.
Ja, det är om jag höftar lite ca: 100 X 200 meter vilket väl borde bli ungefär 200HA. Trädgården tillhör ett gods med anor från tidigt 1600-tal och tanken har varit att skapa olika delar i trädgården från då till nutid med tidstypiskt utseende och tidstypiska växter. Rom byggdes inte på en dag och det här är väl ett nog så långsiktigt projekt men med rätta gänget så skulle jag kunna tänka mig att hjälpa till även jag... men intresset verkar ju inte vara speciellt stort här för det hela...
Eva-Helene
08-07-2007, 10:53
Lyckostar, ni som får den möjligheten! Jag blir så avundsjuk!!!! I min lilla kommun finns det inte ens kolonilotter!!!
Hade jag bott i närheten och haft tid så skulle jag inte tveka. Det är ju jättekul att arbeta tillsammans med andra med samma intresse om man får hyfsat fria händer och positiv feedback.
Så, vad väntar alla ni stockholmare på...ge gärnet!
Ja, jag lite orolig över att bli överhopad med förfrågningar men inte en enda än så länge... Skicka ett PM om ni inte vågar skriva här.
Hittade, och skakar liv i en något mossig tråd
Överbölingen
24-01-2010, 19:22
Tjosan Dahla!
100 x 200 m är 2 ha = 20 000 kvm. En tämligen normal rabatt på låt oss säga 2 x 5 m = 10 kvm. Kräver 160 plant om cc är 20 cm. 90 plant om det är 30 cc. Och det är en himla stor yta att bearbeta oavsett vad man har där. Kul grej för ett gäng med köande kollonister t ex. Tänk så många intressen skulle kunna tillfredställas.
CITAT (Överbölingen @ 24-01-2010, 19:22)

Tjosan Dahla!
100 x 200 m är 2 ha = 20 000 kvm. En tämligen normal rabatt på låt oss säga 2 x 5 m = 10 kvm. Kräver 160 plant om cc är 20 cm. 90 plant om det är 30 cc. Och det är en himla stor yta att bearbeta oavsett vad man har där. Kul grej för ett gäng med köande kollonister t ex. Tänk så många intressen skulle kunna tillfredställas.
Ja, jag såg att ett litet fel hade kommit in... det står att trädgården är på 200HA vilket ju givetvis är fel... 2HA ska det vara på ett ungefär...
Kunde man ställa iordning en lokal för lite inomhuspyssel och kaffedrickande när vädret är till nackdel för utomhusaktiviteter kunde man nog ha mycket kul där.
blomkronan
24-01-2010, 20:01
Var ligger den tomten? och är det fortfarande aktuellt?
Nu har jag skaffat mig en odlingslott som kommer ta all min lediga tid
Men jag tycker det var en bra idé, så jag undrar hur det gick?
Ekerö, odlingszon 2 och jag har fortfarande idéer om det hela
Gunilla T
25-01-2010, 16:40
Att restaurera en gammal trädgård kräver nog en hel del kunskap. Där kan finnas gamla växter som kan vara svåra att identifiera så det gäller att gå varsamt fram. Kanske har du buskar och fruktträd som behöver beskäras av någon med trädgårdsutbildning i bagaget.
Skulle kanske kunna vara ett projekt inom någon trädgårdsutbildning?...eller någon förening som är intresserad av att bevara gamla kulturmiljöer?
Smart tänkt där! Jag ska ha det i åtanke!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.