Full version: Namnbyte
e_sedell
Vet någon om det finns en bra källa där man kan härleda gamla sortnamn? Gärna så komplett som möjligt.

I det här fallet gäller det ölandstoken pink princess, vilken lär ha bytt namn till lovely pinke. Skulle vilja verifiera det innan jag köper nya plantor.

Eva 33c
Om man tittar i Svensk Kulturväxtdatabas, som ska fungera som en "rikslikare" när det gäller namn på växter, så får man fram uppgiften att "Lovely Pink" är synonym med "Pink Beauty", någon "Pink Princess" finns inte listad alls (vilket inte behöver betyda att den inte finns) men däremot en "Pink Queen", som alltså är en annan namnsort av rosa ölandstok.
Länk till Svensk Kulturväxtdatabas, skriv in "potentilla fruticosa" i sökrutan så får du upp en massa listade namnsorter av ölandstok.
Det är mitt enda tips.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte en sort som kallas Blink princess du menar??? Sorten hette förr princess men har bytt namn Till ´Blink`och ibland skriver man dit båda namnen.
e_sedell
Plantorna är köpta för 21 år sedan smile.gif vi har en etikett kvar i en perm, så sorten har i vilket fall funnits.

Tack för databastipset eva!

Finns det något ytterligare ställe som jag kan leta på?

e_sedell
Jag har nu lyckats få tag på sorten jag sökte. Den heter fortfarande Pink princess. Varför den inte marknadsförs mer har jag ingen aning om, men vacker är den.

Jag kommer lägga upp en bild här.
CarinaA
Det var en väldigt fin ölandstok! Kanske för man har tröttnat på den gamla vanliga gula... Finns Pink Princess att köpa på nån plantskola?? Nån som vet?

Mvh C
Kerstin O
Hej!
Jag köpte två plantor av Potentilla fruticosa Princess (rosa) idag på Fyrislunds handelsträdgård, Uppsala. Har planterat den på vår koloniträdgård. Ska bli spännande att se hur den tar sig ut nästa år. smile.gif
Hälsningar
Kerstin O
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon