myrtille
Jag hittar rätt många vita ovaler både på och under bladen på mina chiliplantor, oftast enstaka men ibland i grupp. Jag tror det är ägg av något slag och har googlat men hittar inget som liknar. Eftersom jag envisas med att hålla min odling giftfri så liknar den snart en provkarta över vad capsicum-växter kan drabbas av. Jag kan därför inte gissa mig till vad det kan vara utifrån vad jag har i övrigt - jag har i princip allt, både nyttiga och onyttiga småkryp.

Är det någon som känner igen vad det kan vara och vet om det i så fall är en skade- eller nyttoinsekt. De är en till två mm långa. Min egen gissning är minerarflugeägg men på de bilder jag hittat ser de mer gulaktiga ut. De här är kritvita.

myrtille
Jag puffar den här tråden och kompletterar med två nya frågor.

Jag har många larver som de här nedan. De är genomskinliga och man ser innanmätet som har en brunröd färg. De förekommer i olika storlekar, från några mm till drygt en cm. Vad är det för något - friend or foe? g.gif

Sen hittade jag den här inspunnen under ett blad. Jag trodde det först var samma larv som ovan iom. att den hade samma färger, men när jag öppnade bilden i Photoshop såg jag att det bredvid den stora finns en liten en som ser ut som kvalster. Det gör förresten den stora med (den verkar har åtta ben), men blir de verkligen så stora? Den är tre mm cirka. dunno.gif

Är det så här spinnkvalster ser ut? Jag tycker det är konstigt om jag skulle fått det iom. att jag har plantorna utomhus och det har regnat dagligen och varit svalt länge, mellan 7 och 18 grader. Jag har läst att de trivs i växthus, och om det är varmt och torrt. confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Var rädd om de genomskinliga slemmiga larverna de ska kunna äta upp till 100 bladlöss per dag det är blomflugelarver.

Det sista kanske är en blomflugelarv som börjat förpuppa sig??

Och kvalster finns det tusentals olika arter många är nyttodjur men en del kan bli skadedjur som ex. spinnkvalster vilket kvalstret på bilden inte ser ut att vara.
myrtille
Toppen! Då ska jag låta larverna vara.

Det är svårt att se skillnad på kvalstren - om de är "goda" eller "onda".

Jag har även hittat sådana här, men de har jag identifierat som lacewingägg och lacewinglarv (rätta mig om jag har fel), även de bladlusätare, så de är jag rädd om:

Åsa, mälardalen zon 2
Ägget ser ut som stinksländeägg men den till höger ser snarare ut att höra till någon nyckelpigeart.
myrtille
Där ser man. Det är inte helt lätt det här. Inte trodde jag väl att man behöver entomologiska kunskaper för att ha lite plantor på balkongen när jag började med mitt odlande. biggrin.gif
Men jag tycker det är otroligt intressant det här att naturen själv tar hand om skadegörarna.

Nu när jag googlat tror jag nog att stinkslända är det svenska namnet för lacewing. Jag kunde inte hitta det först, men de verkar ha samma latinska namn - Chrysoperla. Jag hittade en vinge av en sådan. Har inte sett några nyckelpigor, men larven liknar faktiskt mer en sådan. Båda är nyttodjur i alla fall. (Jag får snart börja posta mina frågor i Natursektionen.)

Tack, Åsa!
myrtille
Jag har nu svar på alla mina funderingar den 8 juli. De vita ovalerna är blomflugornas ägg (naturligtvis, jag hade ju larverna också). Den inspunna saken som jag först trodde var spinn ( blush.gif ) är larven av en sorts vaxslända - Conwentzia. Både larver och vuxna sländor livnär sig på kvalster. I övrigt stämmer det med de svar jag fått av Åsa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon