Full version: Sjuk stjärnklematis?
kerstin b c
Vad kan ha hänt med min 8 år gamla stjärnklematis? Plötsligt har en del blad börjat bli gulstrimmiga, och de nya skotten verkar bara bestå av bladnerver. Den blommar för fullt, och har i övrigt haft det "som vanlig", dvs den fick lite benmjöl i våras. Bladen ser inte uppätna ut, det verkar snarare vara nån bristsjukdom eller nåt virus. Vad göra?? Plantan är jättestor och täcker hela ena sida av planket runt uteplatsen.
Hälsningar olycklig kerstin
lissa
Mina Hibiskusar såg ut precis som du säger nu i våras. Jag fick råd om att ge dom en sorts järn, det låter kanske idiotiskt, men jag vet inte vad det heter på Svenska, jag har nämnligen bara haft kontakt med medlet på Spanska, och här heter det quelates de hierro..= järn kelates...strunt samma, om du säger på en plantskola att dina plantor har järnbrist så vet dom säkert vad det gäller.
Jag gav dom det plus blå kulor, och efter att ha tappat en massa gula blad är dom helt återställda..Jorden förlorar ju en del ämnen med tiden genom vattning och all näring växterna själva tar upp, och det är inte alltid vanlig gödsel hjälper dom...
Jag är ingen expert på sånt här, men jag reagerade på att det låter exakt som min förtvivlan...hoppas det lyckas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon