Full version: En fluga till Amaira
Gossen Ruda
Några bilder från fredagen när det var något som kan liknas vid dagsljus men vattendropparna på flugan skvallrar om vad det var för väder. Stjärnflockan är fö en bra insektsblomma.

[attachment=4901:070706_1_fluga.jpg]

[attachment=4902:070706_2_fluga.jpg]

Så ett par rovsteklar. Den övres gula antennskaft (scapus) skvallrar direkt om att det är en Ectemnius-art, förmodligen E. lapidarius. Troligen är det en hona överst och en hane nedanför.

[attachment=4903:070706_3_steklar.jpg]

amaira
Tack Ruda, för att du valde en lätt blomfluga, som jag klarade utan att slå upp. cool.gif Det är ju ändå så, att de flesta flugor kan jag inte... Scaeva pyrastri heter den.

Vad fina steklarna var! De där har jag nog inte här hemma (har jag?), fast jag har många vackra steklar. De är så fina, men jag beundrar, och går förbi. För svåra för mig. Eller i alla fall "för mycket" om jag ska börja fördjupa mig i dem också. Det ligger på framtiden. De vanligaste vill jag i alla fall lära mig så småningom, när de andra "tagit slut" a0a.gif

Roar mig med flugor och bärfisar för tillfället, det räcker långt. Och fuskar lite med dagflygande nattfjärilar (3 stycken ungefär blush.gif man får ju ta en i taget) och skalbaggar (2 stycken sleep.gif ) Äh, jag vet inte vad jag gör ... Det är roligt i alla fall. smile.gif
Gossen Ruda
Allt skall ju inte vara svårt. Jag visste också vilken det var men kände mig på bjudhumör.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 09-07-2007, 11:43) *
Jag visste också vilken det var men kände mig på bjudhumör.

Gissade nästan det 000.gif Tackar så mycket än en gång.
Netha
Jasså... Stjärnflockan är en bra "insektsblomma". Jag ska få del av planta som dotter har, men inte har jag sett några insekter där.
I år verkar till o med humlorna ha tagit smester... bara några enstaka som jobbar i sommar. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon