Full version: HJÄLP!
sudden
jag upptäckte häromdagen att en liten del av mina rosplantor blivit invaderade av små vita klibbiga insekter som ser ut som små gräshoppor.... är det spinn eller vad är det??? de ser inte ulliga ut och liknar inte spindelväv nånstans...

kan man bekämpa dem med lite YES diskmedel i vatten? eller måste det vara såpa eller annat kemiskt medel?? hur ofta ska jag spraya dem?? det skulle ju vara typiskt om jag skulle behöva kasta bort 8 rosplantor -cry-.gif
lottapotta
Jag är inte så bra på sånt här, men jag har för mig att jag har läst nånstans att rosentrips (heter de så?) ser ut som små gräshoppor. Jag har också för mig att man skulle spruta pyretroider på dem, fast det vet jag inte riktigt vad det är, men det låter giftigt... Kanske kan du få svar av nån kunnig här med tips om något mer miljövänligt alternativ? Du kan ju söka på nätet också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon