Full version: Sjuka tomater
Hillsta
Tomatplantorna i växthuset, meterhöga just nu, står i platskrukor.
Bladen ser ut att ha "torkat", gröna blad har mönster i ljust och mörkare grönt.
Var kommer ev. mosaik virus ifrån?
Måste vi slänga alla 10 eller kan vi vänta å se?
Kan de va´nå´t annat?
Går det över på andra plantor, typ gurka, melon,aubergin, citron?
Jag har kollat och det är Tm resistenta frön/plantor från Lindbloms Frö?
Kan det va´mosaikvirus iaf ?
Nanna
Min tomatplanta hade också när den var ganska ung missfärgade blad. Jag klippte då bort dessa, och nu ser den i och för sig ganska konstig ut. Men den får tomater i allafall.
Kan kanske vara samma sjuka som dina tomater har.
Åsa, mälardalen zon 2
Hurpass stora krukor sitter tomaterna i?? Vad gödslas de med?? Har det varit ganska fuktigt och kyligt i växthuset under senaste tiden eller har det varit ganska hett i växthuset?? Hålls jorden lätt fuktig eller ganska blöt ifall man känner efter längre ner i krukan?? Var plantorna avhärdade när de planterades ut??

Har du köpt frön som är TM resistenta så tror jag att risken är minimal att det är tomatmosaik.

Vet inte riktigt på vilka växter viruset går men finns det risk så är det troligtvis växter som hör till samma familj som den ev. kan gå på. Aubergine hör till potatisfamiljen precis som tmater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon