CITAT (Åsa E @ 09-07-2007, 10:01)

Jag har flyttat en gammal kaprifol, och det gick bra trots att jag inte klippte ner den alls. Jag vet inte hur mycket man kan klippa så här års, det får någon annan svara på. Det går nog inte att dela rotklumpen. Om du vill ha fler kaprifoler så gör avläggare, det är jättelätt. Ibland gör kaprifolen det av sig själv, du kanske har sådana plantor jämte din stora planta. Man böjer ner en gren mot marken, täcker den med lite jord och lägger en sten på så att den inte flyttar sig. Nästa år har den rotat sig och då kan man lossa den från moderplantan. Jord tror jag inte den är så kinkig med och inte fukt heller, dvs den trivs överallt.
Okej, ja jag får se om jag vågar klippa...tror verkligen det behövs men vet inte alls hur man klipper en kaprifol.

CITAT (KURT @ 12-07-2007, 09:55)

Det är alltid säkrare att flytta fleråriga växter under vilosäsongen t ex på hösten. Flyttar du nu så måste du vattna mycket.
Jamen då ska jag hejda mig och vänta någon månad då...hihi
CITAT (asynja @ 14-07-2007, 20:43)

Jag gjorde avläggare från en gammal kaprifol (på hösten) som var jättestor. Våren därpå planderade jag i kruka och nu sitter de i en rabatt och är jättefina! Den gamla kaprifolen finns inte mer eftersom vi dränerade huset förra sommaren, men det är kul at ha de nya plantorna kvar.
Tack för tipset....har dock tänkt om.
I stället för att göra bebisar av den tidigt vår blommande sorten jag har köper jag senblommande kaprifol bebisar å sätter ner, så har jag kaprifol blommning på sommaren oxå!
Någon som har någon bra ide på sort?
Jag vill ju absolut att den luktar, och den får mer än gärna blomma i omgångar hela året. (inte bara en blommning)