Full version: Kaprifol.
Caisy
Har två gamla kaprifoler med väldigt stor rotklump som jag skulle vilja flytta på och plantera om...
Vill nu veta allt om hur man gör då.
Kan jag dela rotklumpen och få fler kaprifoler? Och hur gör jag då?
Är det något speciellt jag ska tänka på?
Hade en tråd angående passionsblomma flaxxs gav rådet att plantera den djupt och sedan kupa på vintern för att fler skott från roten skulle uppstå....kan man göra detta med kaprifol oxå?
Som sagt...hur delar jag å hur skall jag gå till väga i omplantering och kraftig beskäring (vilket behövs) tänkte klippa ner hela plantan. Hur mycket MÅSTE jag spara för att den ska överleva? Finns det några knep vid kraftig beskäring så att jag kanske kan få den att blomma trots...redan nästa år? Vilken jord ska jag använda, dränera? O.s.v

Mvh Adrienne
Åsa E
Jag har flyttat en gammal kaprifol, och det gick bra trots att jag inte klippte ner den alls. Jag vet inte hur mycket man kan klippa så här års, det får någon annan svara på. Det går nog inte att dela rotklumpen. Om du vill ha fler kaprifoler så gör avläggare, det är jättelätt. Ibland gör kaprifolen det av sig själv, du kanske har sådana plantor jämte din stora planta. Man böjer ner en gren mot marken, täcker den med lite jord och lägger en sten på så att den inte flyttar sig. Nästa år har den rotat sig och då kan man lossa den från moderplantan. Jord tror jag inte den är så kinkig med och inte fukt heller, dvs den trivs överallt.
Caisy
någon mer måste väll ha några tips??
Liksom ska den stå söder eller norr, vill den ha skugga vid sin fot, vilken tid är bäst att flytta den, vill den ha sand eller annan jord??
Ingen mer som har några tips eller erfarenheter?? confused.gif
KURT
Det är alltid säkrare att flytta fleråriga växter under vilosäsongen t ex på hösten. Flyttar du nu så måste du vattna mycket.
asynja
Jag gjorde avläggare från en gammal kaprifol (på hösten) som var jättestor. Våren därpå planderade jag i kruka och nu sitter de i en rabatt och är jättefina! Den gamla kaprifolen finns inte mer eftersom vi dränerade huset förra sommaren, men det är kul at ha de nya plantorna kvar.
Caisy
CITAT (Åsa E @ 09-07-2007, 10:01) *
Jag har flyttat en gammal kaprifol, och det gick bra trots att jag inte klippte ner den alls. Jag vet inte hur mycket man kan klippa så här års, det får någon annan svara på. Det går nog inte att dela rotklumpen. Om du vill ha fler kaprifoler så gör avläggare, det är jättelätt. Ibland gör kaprifolen det av sig själv, du kanske har sådana plantor jämte din stora planta. Man böjer ner en gren mot marken, täcker den med lite jord och lägger en sten på så att den inte flyttar sig. Nästa år har den rotat sig och då kan man lossa den från moderplantan. Jord tror jag inte den är så kinkig med och inte fukt heller, dvs den trivs överallt.

Okej, ja jag får se om jag vågar klippa...tror verkligen det behövs men vet inte alls hur man klipper en kaprifol. blush.gif

CITAT (KURT @ 12-07-2007, 09:55) *
Det är alltid säkrare att flytta fleråriga växter under vilosäsongen t ex på hösten. Flyttar du nu så måste du vattna mycket.

Jamen då ska jag hejda mig och vänta någon månad då...hihi

CITAT (asynja @ 14-07-2007, 20:43) *
Jag gjorde avläggare från en gammal kaprifol (på hösten) som var jättestor. Våren därpå planderade jag i kruka och nu sitter de i en rabatt och är jättefina! Den gamla kaprifolen finns inte mer eftersom vi dränerade huset förra sommaren, men det är kul at ha de nya plantorna kvar.

Tack för tipset....har dock tänkt om. idea.gif
I stället för att göra bebisar av den tidigt vår blommande sorten jag har köper jag senblommande kaprifol bebisar å sätter ner, så har jag kaprifol blommning på sommaren oxå!

Någon som har någon bra ide på sort?
Jag vill ju absolut att den luktar, och den får mer än gärna blomma i omgångar hela året. (inte bara en blommning)
evely
Jag brukar beskära mina kaprifoler efter hand! Jag tar en av de tre huvudgrenarna varje år, så slipper de bli så risiga.

Blomsterkaprifolen (Lonikera hekrótti) blommar hela sommaren och har en svag och angenäm doft. Den jag har växer dessutom ganska fort och blev stor och fin på bara tre år. Jag har precis flyttat mina kaprifoler (i oktober) och eldkaprifolen har redan blommat och blomsterkaprifolen står i knopp.
Jag flyttade dem från österläge där de stortrivdes till västerläge. Vildkaprifolen stod i praktisken i norrläge innan och den behövde mycket mer tid på sig än de andra innan den blommade och den har inte heller blommat i år. Den plantan är dessutom lite klenare än de andra kanske för att den hade så dålig placering på det förra stället eller så hade jag bara otur med plantan.

Jag behöll väl grenar på ungefär en halv meter, när jag flyttade dem och alla plantorna ser ut att ha klarat sig, dock så går det bättre för blomsterkaprifolen och eldkaprifolen än för vildkaprifolen. Jag kommer inte i håg hur jobbiga de var att gräva upp. Jag flyttade ju i praktiken hela trädgården på en gång och mins bara det jag kan se nu...
Caisy
Tack tack tack!!
Evely...ett stort fång fina blommor!!!
blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif

Nu har jag fått de svar jag sökte!
Stort tack till evely...och även er andra!
evely
Oj jösses vilken massa blommor jag fick, hela lägeheten blev ju full, trots att de andra fick vars en bukett..

Jag tyckte inte att jag kunde svara på dina frågor men eftersom du så envist bad om det så skrev jag det jag visste och så blev du så glad.

Jag är bra på att underskatta mig själv!
Caisy
Oja...det va ju precis de råd jag ville ha! biggrin.gif

Underskatta ALDRIG dig själv igen!!
Det är så många som sitter å håller inne med svar, och så får den som söker inga bra alls.
Hellre lite info än ingen alls...

Tack än en gång!! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon