Keya
Jag har problem iår med att många blad får stora hål.Solrosorna har blivit så angripna så alla blad är försvunna.T.o.m squashen blir uppäten .Har fått sätta nya plantor som verkar att klara sig nu. Har pudrat med stenmjöl.kanske har det hjälpt lite.Är det sniglar(nattetid)eller kanske jordloppor? Basilika i kruka blir helt förstörd.Jag har aldrig varit med om detta förut.Vad tror ni?
Lilla Selma
Svar = sniglar ninja.gif

Årets plåga alla kategorier...
Keya
kan det verkligen vara möjligt?Isåfall måste trädgården vara invaderad av sniglar nattetid.Jag plockar 3-5 på dagen.Kan dom klättra högt?Lämnar dom några spår?Vissa växter t.ex flox är helt orörda
Åsa, mälardalen zon 2
Sniglar är nattaktiva och alla är inte stora ex. åkersniglar kan ju vara ganska små och de kan gömma sig på dagarna nära växten strax under jordytan el dyl. Gå ut med ficklampa när det börjar mörkna och kolla de växterna som blir tuggade på glöm inte kolla undersidan av bladen.

+Du kan ju även testa skaka plantorna dagtid en del stekel och fjärilslarver har bra kamoflagefärg och kan gömma sig mycket väl även för någon med bra syn, men när de landar på marken brukar inte kamoflagefärgen funka lika bra.
Lilla Selma
Hej igen! Ja, mina flox är också helt orörda, däremot är amaryllisbladen helt borta efter långa köer av sniglar på bladen, squashbladen fulla med hål, jordgubbarna ätna på, hostan perforerad... T o m i krukorna med blommor på trappan kan jag hitta sniglar på kvällarna - bläh. Plockar cirka 400 varje kväll, men eftersom vi har kossor utanför tomten kan jag gissa att där ute finns miljarders miljarders slemmiga monster...

Nej, allvarligt talat finns det ju mycket som kan äta på bladen, men i år är sniglarna MÅNGA!!!

ninja.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon