Full version: Stickling av ros ?
Keya
Kan man ta en stickling från en ros . Eller är rosor förädlade så det bara skulle bli någon grundsort?
Åsa, mälardalen zon 2
Stocklingar blir en klon av mamman så den blir sortäkta (fast den kan ändå få lite annat utseende, växtsättet kan styras av en grundstam så rotäkta rosor kan få något annorlunda växtsätt än okulerade rosor), Vissa rosor är lätta att föröka med sticklingar andra inte så det är bara att testa sig fram.
kattisss
Hur tar man sticklingar från ros? Någon som vet? Skulle vara kul o pröva rolleyes.gif
Tosan
CITAT (kattisss @ 13-07-2007, 06:42) *
Hur tar man sticklingar från ros? Någon som vet? Skulle vara kul o pröva rolleyes.gif

Titta in på "rosor" Kerstin z5-6 har en jättebra beskrivning
renate
Jag brukar ta sticklingar av olika rosor,en del tar sig en del inte det är bara att prova. Du klipper en ca 10 cm gren,ta bort alla blad utom 2 eller tre,sedan sticka u grenen djupt i sandblandat jord antingen ute eller i kruka.Jag sätter avklippta petflaskor över sticklingen istället för plast,sätt den avklippta botten över sticklingen och ta av skruvkorken.Två av mina sticklingar har blommat,en ny ha knoppar

[attachment=5412:PICT6521__Medium_.JPG] [attachment=5413:PICT6522__Medium_.JPG]

[attachment=5414:De_först..._på_min_.jpg].
kerstin z5-6
och såhär gör jag
Stickling ros
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon