Lemonne
08-07-2007, 12:56
Jag har en liten rabatt i hörnet på staketet där jag år efter år misslyckas med samtliga planteringar. Det enda som har tagit sig är dagliljan, men den blir aldrig särskilt stor. Allt jag planterar där bara minskar i omfång tills de har försvunnit helt. Detta har jag provat att plantera/så:
Praktmalva, Brudslöja, Borstnejlika, Astilbe, Lavendel, Akleja, Aubretia, Stjärnflocka mm
Så, vad kan vara fel? Min teori är att jorden är för tät och kväver plantorna. Kan det vara så? Jag har, varje år, grävt upp rabatten djuuuupt och fyllt den med köpejord utblandat med den befintliga jorden. Ett år provade jag att bara köra med köpejord. Inget går.
Rabatten finns i sydostläge, med lite halvskugga. Jorden verkar sällan torka ut, men verkar ändå väldränerad.
Vad i hela friden ska jag plantera där?? Ska jag prova med rosor? Kan det gå tror ni? Eller kan jag göra något med jorden så att den inte kväver plantorna, om det nu är det som är problemet.
Ophelia
08-07-2007, 13:57
Jag hoppas jag har missuppfattat att du inte djupgräver jorden varje år och har haft dina perenner/anueller/bienner där samtidigt?
Har du sett om det är några maskar och annat krypande i jorden? Vad är det för jord du har? Växer det dåligt runtom rabatten, om inte vad är det som växer då? Har du köpt köpejord som innehåller mestadels torv (billiga säckar "5 säckar för 100 kr")?
Det kan ju vara så att jorden är extremt packningsskadad där efter exempelvis husbygge eller annat. En packningsskadad jord kommer alltid att vara det (de flesta där hus har byggts är det) och det är inget att göra åt det men man kan alltid hitta sätt att komma runt problemet. Du kan ju bygga upp rabatten och ha en upphöjd rabatt och fylla på med ny jord. Annars kan du låta bli att ha perenner där och bara ägna en period åt att frächa upp jorden med löv, bitar av grövre material, kompost, gräsklipp m.m.
I värsta fall kan ju jorden innehålla något otrevlig ämne som inte alls är bra för växterna (eller levande organismer alls).
Praktmalvan är ettårig och om du dirket sått så testa med att så dem i kruka för att sedan plantera ut plantorna där. Borstnejlikan är bienn och kan försvinna om det inte passar, jag upplever att den inte är så stabil men jag gillar den och sätter lite frön faktiskt varje år så det finns. Brudslöjan, är det ettårig eller flerårig? Den fleråriga har en rejäl pålrot du ska vara försiktig med och den gillar väldränerad jord mycket gärna med kalk i. Astilbe, ja sol/halvskugga med fuktig jord med mycket näring. Lavendel, gillar sol men inte fuktig jord (växer hos min kompis som en raket i deras örtagård med sandjord i full sol, växer hos mina föräldrar knapphändigt i full sol i lerjord). Aubretia, sol och näringsrik vanlig väldränerad jord. Har du sett något hoppa i jorden? Jordloppor kanske? Akleja, sol/halvskugga väldränerad jord, har en rejäl rot i vuxen ålder där försiktighet är bra vid grävning. Stjärnflocka, halvskugga fuktig väldränerad jord som är humusrik och näringsrik.
Oj, jag har ingen aning om vad som är fel och jag är då rakt inte någon jordexpert men här kommer några försiktiga förslag (har också såna "problemställen"). Jag brukar göra som du gräva ur o jordförbättra lite, sen har jag satt Flox, Praktbetonika, Gulltörel, Jättedaggkåpa, Jättelammöron, Löjtnantshjärtan och Stormhattar (jisses! vilken blandning, men alla bor inte på samma ställe:-) Sen brukar ju Purpurklätten kunna trivas precis var som helst också....
//Mollis
Lemonne
08-07-2007, 16:41
Tack för ert engagemang!
Nej, jag djupgräver inte när växterna sitter i, utan har djupgrävt varje vår för att anlägga en ny rabatt eftersom det aldrig har blivit något i den året där innan.
Jag har tidigare haft mitt kryddland bara 40 cm därifrån som alltid har fungerat alldeles utmärkt. Nu är det visserligen borta och jag har iår sått gräsmatta där, som klarar sig alldeles utmärkt.
Det finns ett ogräs som hela tiden vill in, och det är i stort sett också det enda ogräset som vill växa i rabatten. Kan det vara ogräset som är boven? Det kanske avsöndrar ett visst gift precis som smörblomman? Jag kan gå ut och ta kort på det, ogräset alltså, jag vet faktiskt inte vad det heter...
Jag brukar vara noga när jag väljer jord, och som "yrkesodlare" får jag tag på fin jord till ett bra pris från vår grossist. Jag har provat flera olika jordar, utan resultat. Några loppor har jag inte sett. Rabatten är lite upphöjd, 1 dm c:a. Ska ut och ta kort på den så ska ni få se hur den ser ut, bara det slutar regna. Då kanske det blir lättare att förstå vad som kan vara fel.
Löjtnanshjärta och jättelammöron var en bra idé! Det ska jag prova, definitivt! Ska prova med kärleksört också, den brukar ju vara ganska livskraftig....
Ophelia
08-07-2007, 17:01
Låter som det inte skulle vara nåt fel alls. En väldränerad men ändå inte snustorr jord med lite halvskugga. Du verkar ju göra allt för de rackarns växterna och provat en hel del olika typer av växter, från de som gillar fukt till de som gillar torrt. Tråkigt (eller bra) nog så har växterna inte lärt sig läsa och vet inte alls vad vi skulle tycka att de borde trivas bäst någonstans (kan fröså sig på de mest otänkbara platser och trivas med det).
Testat nävor (Geranium)? Det är en stor familj där många är otroligt toleranta. Finns en del med väldigt lång blomningstid (finns en del med mysiga bladfärger oxå) och som inte alls är krävande, planterar själv gärna olika typer av geranium. De kan även ha en trevlig höstfärg.
Har du kompost eller naturgödsel att blanda i? Har du grävt djupt så vänder man upp alven och den är i princip död...det finns inget mikroliv...så kan även vara fallet med köpejord, både på säck och sån som legat länge på hög..Det kan ta ett par år att få liv i sådan jord.
Ophelia
08-07-2007, 22:54
Ja pilla och peta i jorden efter liv. Finns det mask? Maskar är viktiga för jorden. Hittar du inget så satsa på en period av att mata jorden med material.
kerstin z5-6
09-07-2007, 07:24
Jag tror också på död jord teorin -tillför brunnen kogödsel naturell -häst går lika bra -behöver inte vara ett helt lastflak heller
testa kungsljus -de perenna chaxii album tex -de trivs var som helst
Ludvig Johansson
09-07-2007, 20:54
Använd gräsklipp.
Lemonne
10-07-2007, 09:05
Tack alla!
Jo, död-jord-teorin kan mycket väl stämma, det låter väldigt rimligt. Ska genast ta tag i det, så väntar jag till nästa vår innan jag planterar något jag vill ha där!
Blomstertanten
10-07-2007, 10:44
Perenner kan behöva ett par år på sej innan det händer så mycket.
Så när du har jordförbättrat och planterat , ge det lite tid !
Jan Lindgren
11-07-2007, 22:15
Hej!
Köp inte färdigblandad jord. Kalkad och gödslad torv är bättre. Blanda den med sand och grus så får du en utmärkt jord utan ogräs. Felet med din odling är nog att du inte gödslat tillräckligt. Prova att strö på ett bra fullgödselmedel som innehåller spårelement så går det sannolikt bra. Jag odlar massor med växter i sandblandad torv och jag upphöjda bäddar med plast under så att inte trädrötterna ska tränga in. Jorddjupet är bara 19cm och det växer så det knakar. Tyvärr växer även fröogräset så det knakar. Det jag odlar mest i dessa bäddar är en av mina favoritväxter Hostor. Jag har ca 1500 plantor av 350 sorter så du förstår att det fungerar. För att glädja alla anhängare av naturligt gödsel så lägger jag ibland lite färskt lamagödsel i botten av bäddarna. Man ska inte använda komposterad gödsel för då har mycket av kvävet gått ut i luften som mycket skadliga föroreningar.
MVH
Jan Lindgren
Lemonne
02-08-2007, 17:27
Tack snälla för alla tips och knep!
Jag har nu jordförbättrat lite, blandat i kalk, torv, lite mer kompostjord som jag blandat ut med liiiite gräsklipp. Jag har varit försiktig med gödningen, eftersom jag tryckt ned lite krydd- och medicinalväxter där i väntan på deras egen örtagård. Hittills verkar det ta sig faktiskt, men jag är beredd med spaden om de skulle börja se lite vissna ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.