Sabina L
03-07-2003, 15:45
Vi flyttar till hus den sista september i Södertälje och jag skulle vilja plantera något då, ett litet träd eller buske, som vi sen kan följa genom åren vi bor där. Finns det något som klarar att planteras så sent? Annars får det bli till våren så jag vill ha förslag på någon trevlig växt.
Tack på förhand! /Sabina
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2003, 16:31
Lövfällande buskar och träd bör gärna planteras sent på hösten när de är i vila (=utan blad) så det är en utmärkt tid att plantera växter på. Ofta kan man hålla på och plantera buskar och träd även i november i stockholmstrakten allt beror på hur snabbt kylan och tjälen börjar komma.
Kanske något fruktträd kan vara lämpligt ifall det inte redan finns på nya tomten, numera kan man köpa många fruktträd på speciella grundstammar som gör så att trädet inte blir så stort (trädet blir dock ofta inte lika långlivat som på andra grundstammar där trädet brukar bli större)
Annars kanske någon prydnadsapel kan passa de brukar ha fin blomning på våren och får sedan ofta små äpplen som pryder växten senare på säsongen. Det finns flera sorters prydnadsapel som inte blir så enormt stora.
Sent på säsongen kan det ofta vara ett lite magert utbud i trädgårdsbutikerna, många trädgårdsbutiker brukar dock kunna ta hem växter på beställning.
Om du ska plantera på våren gör det gärna så tidigt som möjligt när tjälen släpper medans trädet fortfarande är i vila (utan blad).
September-oktober är en utmärkt tid att plantera träd i Mellansverige och nedåt!
Som tillägg till Åsas förslag:
Plommonträd. Blir inte så stora, kan köpas utan att förbeställas och bär frukt relativt tidigt i vindstilla lägen.
Pion kan också vara värt att plantera tidigt - de blommar först efter några år. Pioner kan sedan leva mycket länge på samma ställe. Jag känner till en buskpion som blev 60 år innan den kapades.
Sparris om man gillar det, skördas efter 3-4 år.
Vårlökar är också roliga att sätta ned i gräsmattan på hösten. Man hinner precis glömma bort var man satt dem innan de kommer upp!
Handeln brukar ha rätt dåliga plantor på hösten, men å andra sidan har vissa också kraftiga rabatter. Träd är dock ingen idé att köpa på rea - de måste vara av god kvalitet för att de ska klara sig väl: Lyft upp dem i krukan i affären och kolla att inte rötterna växer runt, runt i krukan (rotsnurr). Träd som stått i kruka hela sommaren utan omplantering brukar inte klara sig när de väl sätts ned på växtplatsen.
Men innan ni gräver upp för mycket kan det vara bra att leva på platsen ett år för att se vad som kommer upp och var man vill ha nya plantor.
Sabina L
04-07-2003, 08:18
Tack för förslagen!
Ett plommonträd kanske inte vore så dumt för det tror jag inte finns där.
Annars är det helt rätt att vänta lite innan jag börjar gräva för mycket på nya stället. Ska försöka få en riktig genomgång av trädgården av de som bor där nu också för att se vad som finns. Vad kul det ska bli med egen trädgård! /Sabina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.