*Humlan*
08-07-2007, 15:42
Nu är jag milt förvirrad (som vanligt), har läst olika bud om Aklejrutan, ködperiod vs ingen köldperiod. Hur är det egentligen?
Inte för att det är tid ännu men jag satt och gick igenom mina frö, försökte strukturera upp det lite (vem försöker jag lura?) och plita ner hur jag ska göra med varje sort så det bara är att köra på i januari 2008. Skulle vara tacksam om ni kunde bringa reda i detta dilemma!
kerstin z5-6
08-07-2007, 15:49
Gror långsamt och mycket oregelbundet -värre utan stratifiering så därför brukar jag sätta ut sådderna i 5-6 v from januari
Aklejrutan gror dock något lättare och bättre än T delavyii - Violruta där jag ofta Ga 3 beh
*Humlan*
08-07-2007, 18:48
Ut 5-6 veckor i januari, det är uppskrivet! Tack för svaret Kerstin!!
Gossen Ruda
08-07-2007, 19:29
Mina självsår sig hejvilt om jag inte klipper bort alla fröställningar.
Både min violruta och skuggviolruta självsår sig flitigt.
kerstin z5-6
09-07-2007, 07:26
ja efter nåt år kan de göra så .. men har man inga -eller är duktig på vårrens .. blir det ju svårt ...
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-07-2007, 08:26)

ja efter nåt år kan de göra så .. men har man inga -eller är duktig på vårrens .. blir det ju svårt ...
...tänkte inte på det!
*Humlan*
10-07-2007, 02:10
Om jag är så duktig på vårrens vet jag inte, men däremot är jag inte så duktig på att känna igen fröplantor ännu. Och som sagt, jag har inte Aklejruta så jag tänkte prova att så. Då lär jag ju mig dessutom hur dom ser ut som små så jag kan ta tillvara på självsådda småplantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.