Full version: ang blomming
mogge92
Hej hej! Jag har en fråga ang några av mina grönsaker som är självpollinerande; dvs min kiwano (gurkväxt tror jag, ir ev melonsläkting) samt min squash. DOm får både "vanliga blommor" och blommor med fruktämne bakom. varför blir det så?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag antar att du menar självfertil när du säger självpollinerande. Självfertil betyder inte att växten inte behöver pollinering, utan att den kan befruktas av eget pollen. Dessa växter har ofta skilda han och honblommor på samma planta, de som har en liten frukt bakom sig är honblomman de som inte har en frukt är hanblomman, om det är dåligt med insekter kan man behöva ta pollen från hanblomman och sätta på pistillen i honblomman annars blir det ingen frukt.
mogge92
hrm jag vet inte riktigt vad jag menar :/ jag har inte pollinerat min squash och den har inte haft tillgång på insekter men det har blivit frukt ändå
Eva 33c
CITAT (mogge92 @ 09-07-2007, 22:54) *
hrm jag vet inte riktigt vad jag menar :/ jag har inte pollinerat min squash och den har inte haft tillgång på insekter men det har blivit frukt ändå

Nyfiken fråga; hur vet du att den inte haft besök av insekter?
mogge92
växthus, så jag antar att det inte varit några där, i varenda squash blomma ::tongue
Åsa, mälardalen zon 2
Du har väl inte växthuset helt tillstängt (bra ventilation brukar behövas)??? +Du har väl kanske varit inne där själv i växthuset och då kan ju någon insekt ha slunkit in.

Här är lite bilder på squashblommor så du även kan se hur ståndare och pistill ser ut.

Honblomma med liten frukt

Honblomma med pistill i mitten av blomman

Hanblomma med ståndare som är full av frömjöl/pollen

Det finns dock EN partenocarp sort som säljs i handeln och som ska kunna bilda frukt utan befruktning och det är sorten Partenon som bröderna Nelson säljer vet inte hurpass bra den funkar, den verkar vara ny för i år.
(och jag kan lägga till att det nog inte är många som odlar den för en fröpåse med 3 frön kostar nästan 40kr så många har nog valt en annan sort i fröställen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon