Full version: Måla på betong
sparre

Jag har gjutit min första fat ( rabarberblad) i betong, blev jätte fin. Jag undrar om ni har målat era fat och vilken färg använder ni . Jag tror att Kerstin hade sådana om jag inte minns fel.
Nu ska det gjutas olika saker här , det är bara fantasin som behövs och "lite" kraft , men kul var det!!!

Anki i Sörmland
Tosan
Jag gjorde ett med för några dagar sen, blev kanon! Jag har inte målat det, blev fint som det blev. Bara fyllt det med vatten och ställt det på ett betongrör som redan stod på gårn...
Chamomille
Nu blev jag nyfiken!!
Berätta hur ni har gjort. Rabarberblad???? Har ni bilder??
Camilla
Tosan
JAg gjorde en kulle av sand, lade rabarberbladet ovanpå och så betongen på bladet. Sedan får det brinna, vattna helst under tiden eller se till att hålla det fuktigt. Sedan är det bara att pilla bort rabarberbladet...
Man kan ha mycket skoj med 25 kilo finbetong för 62 kr biggrin.gif
TantGredelin
Kan man få se en bild?
Tosan
[attachment=4958:100_0235__Medium_.JPG]
Kjellepelle
CITAT (sparre @ 08-07-2007, 19:07) *
Jag undrar om ni har målat era fat och vilken färg använder ni . Jag tror att Kerstin hade sådana om jag inte minns fel.
Nu ska det gjutas olika saker här , det är bara fantasin som behövs och "lite" kraft , men kul var det!!!

Anki i Sörmland

Köp lite pigment i färgaffären och blanda i betongen, så behöver Du inte måla. Grönt pigment passar bäst till vanlig gråbetong. Se till att få ett pigment som inte är " kalkskyende". Ska man ha andra färger måste allt i betongen vara vitt, även cementen.

/ Kjellepelle
Biggan_
CITAT (Tosan @ 08-07-2007, 23:47) *

Det blev ju hur fint som helst! bravo.gif
Gillan
Håller med om att det blev jättefint Tosan! Speciellt med den där lilla extra pricken över i:et genom att du ställde det på röret tummenupp.gif
TantGredelin
blomma.gif Grattis till det fina resultatet! Men det kan väl inte ha varit första försöket - eller?
Chamomille
CITAT (Tosan @ 08-07-2007, 23:47) *

OJ va vacker!!! Det ska jag försöka mig på!! "Pillade" du bort betongen som rann utanför bladet? Hur tjock är den?
Tosan
Tack!
Jo jag är nöjd. Lyckades inte så jättebra med kanterna men det sitter väl i tålamodet.
Jag kladdade på ca 12-15 mm, tjockare där skaftet ska sitta så det håller tätt.
Och jo, det var första försöket smile.gif
sparre

Idag har jag gjutit en till av Berginia blad som "fyrklöver" spännande att se vad det blir!! Tack Kjellepelle för tipset att man blandar färgpiggment direkt i betongen. Fick tips i färghandlaren om olika färger som passar om man vill måla det.
Tyvär har jag inte bilder från den "första" men den ÄR JÄTTE FIN och ligger på grå berg så den behöver inte målas!!!
Häftigt att man kan göra så mycket av betongen. Fast grannarna vill jag inte informera om detta annars har vi alla likadana
alster i trädgården , endast vännerna i Odla!!!!

Anki i Sörmland
Christin*

En annan variant på bad. En fyrkantig trälåda, i med betong och trycker ner en hink. Efter en dag eller så så har du ditt grodbad färdigt!

Har också ett blad. Detta är första jag gjort, inte svårt alls!

Bollar och hjärtan är söta prydnader.

Kanske bara en platta i marken?

Eller en vattensten!

Me love betong!!
Chamomille
Men gud va duktiga ni är!!! Fa fint! bravo.gif

Camilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon