Full version: Vinterförvaring
Sabina L
Jag har clematis, humle, kaprifol och vin på min balkong. Flyttar till hus sista september och undrar hur jag bäst vinterförvarar mina växter i krukor. Har nog tänkt att alla ska växa i rabatter så småningom men det kanske inte är läge att plantera dem ute i oktober? Ska jag förvara dem i krukor på altanen eller i kallgaraget? /Sabina huh.gif
KURT
Jag TROR att man skulle kunna plantera dem ute i oktober, men annars kan man mycket väl gräva ner krukorna. De är bätttre skyddade nergrävda.
emjoer
Jag vinterförvarar mina fuchsior i mitt garage håller ca 10 grader under vintern detta har funkat bra i ganska många år nu.Så tycker jag att man har lite bättre koll på växterna än då man gräver ner dom och har man många så blir det en ganska rejäl grop man får gräva.
annchapanncha
Hejsan

Jag skulle gräva ner allting på plats i oktober, alla dessa växter tål väl nästan vad som helst.

Våran kaprifol "lade" vi, bolstavligen, ute i skogen, med klätternät och allt, vi skulle reparera huset. Och döm om våran förvåning när vi härom året upptäckte att den hade slagit rot i skogen, och börjat klättra på en massa småträd, nu blommar den jättefint i "busken", och vi är jätteglada att den har grejat det. Vi grävde alltså inte ens ner den!!!!! biggrin.gif

Och Humlen, den bara växer och växer, jag har tagit massor med skott och gett bort men den är lika stor året därpå.

Så gräv ner allt vetja, för enkelhetens skull.

Lycka till.
Annchapanncha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon