Tosan
Mitt grönsaksland hamnade egentligen inte så bra till i ogrässynpunkt. Grävde på ett gammalt potatisland och där växer miljardtals med gårsdskräppor som växer upp fort plus att det inte går att komma tillräckligt nära med gräsklipparen. Dessutom kommer det upp brännässlor i massor så nu kom jag på att jag ska ta bort det och sätta ut pallkragar ist. Då kom gubben på att man kan ställa dem vid växthuset, nästan som en berså eftersom vi ändå tänker ha trädgårdsmöblerna vid växthuset. Kanonsmart!Tror det kommer hamna många, många pallkragar på våran gård med tiden biggrin.gif
Sedan har jag lite ideer om buskar skulle vilja göra som en labyrint och rum under några träd som sonen kan leka i gömma sig i... Men hur får man till det så man blir nöjd?
Safira56
Toppenidé med pallkragar... Jag har provat själv med några i år och det känns liksom mer hanterligt och avgränsat att rensa och
pyssla om i en pallkrage...
Jag tänker direkt på pilskott när du funderar på labyrint och rum, finns att köpa på olika ställen och lär växa snabbt och gå att forma
till en koja eller tunnel eller olika "rum".
Tosan
Ja jag tror det blir kanon med kragarna. För det första hamnar det nära huset, mitt på gräsmattan, men jag tror det blir fint. Det blir lättare att vattna och lättare att hålla bort ogräset.

Ja, pil är rätt kul på det viset, men det får jag inte plantera på gårn för gubben. Men det är nog klokt, det går kablar och ledningar överallt, alla vet vi inte ens om. Men om man fick tag i pilkvistar skulle man kunna göra en liten hydda iaf... Projektet är iaf lite påbörjat, har inhandlat ros som jag tänkte skulle bli lite krydda, och grävt upp några skott av en buske hos mamma... Nu är det designen som fattas. Kanske man borde ha börjat där???
Tosan
Nu har jag kommit en bra bit på väg med mitt "rum" eller vad man ska kalla det. Vi har en stor hägg, en stor tall och en stor björk i en triangel bakom garaget. Mot Kerstins rekommendationer satte jag ner en klätterros vid tallen och la stenar i en ring runt den. Fick över tre stora klasar med dagliljor för att ge plats åt två andra rosor. Dem delade jag och satte i en båge från tallen och ner mot häggen, som en häck ungefär. Mitt emellan tallen och häggen satte jag ner några spireaskott. Då träden bildar tak blev det som två rum. Visserligen ska det dit några fler buskar så småningom, men grundkonceptet blev jättebra med enkla handgrepp (förutom att gräva en halvmetervid grop till kina mellan tallrötterna, men det gick det med)
Jag är helnöjd, det bästa jag åstadkommit hittills i trädgårn... Annars brukar det sällan bli så lyckat som jag tänkt mig tongue.gif
Ska ta kort imorrn så ni får se.
Tosan
Här kommer bilden. Kanske svårt att förmedla min känsla via en bild. Men tänk er när rosen (förhoppningsvis) vuxit sig uppför tallen, Dagliljorna blivit stora ruggar och spirean blivit en buske, tillsammans med lite andra buskar....[attachment=5095:100_0250__Medium_.JPG]
svemar
Kul att se bild! Det kommer säkert att bli jättebra. Det jobbiga är ju att vänta på att det ska växa wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon