Grannen har vinbärsbuskar och vi får upp små buskar både här och där, det är väl fåglarna som kommer med det mesta, men även ett och annat rotskott. För ett par år sen kom det upp en ynklig stackare i ena rabarberplantan och jag har låtit den stanna där, men nu har den blivit ganska kraftig och buskig, men är lång och slingrig längst ner. Jag skulle vilja flytta den (den passar ju aningen dåligt i rabarbern)men vet inte riktigt hur. Ska jag försöka gräva (tror det är ett rotskott) eller ska jag chansa och klippa av den och gräva ner den där den blir buskig och hoppas att den tar sig?
Några ideer?
Du har större chans att få den att ta sig om du lyckas få med rötter.
Tack, då får jag testa och se om jag kan gräva upp den...Fast jag får nog plocka rabarberna först så jag ser vad jag gör
Jan Lindgren
10-07-2007, 22:11
Hej!
Vänta med att flytta den tills den har tappat bladen. Vill du gärna behålla just den plantan så ta för säkerhets skull några sticklingar.
Vinbär är lätta att sticka.
MVH
Jan Lindgren
Tack för svaret!
Hade ingen aning om att de gick sticka faktiskt... Det är väl inte så nödvändigt med just den plantan, eller vinbär öht, fick bara för mig att ge den en bättre plats när jag såg hur den tagit sig... Får väl prova mig fram