|
Vi har brännässlor överallt, i blombänken, i grönsakslandet, i gräsmattan... Jag häller ut ogräsättika och nån ogrässpray med jämna mellanrum och för nån vecka sen såg det ut som om det höll på att bli bättre...Nu när jag börjar kolla så verkar det som att för varje jag dödar får jag upp tio... Vad ska jag göra? Tycker sonen ska kunna springa barfota i gräset, men det går ju inte. Ska jag måsta hälla ut diesel på de områden där det växer nässlor? Sprider de sig på fler sätt än genom rötter och frön?
Har också problem med nässlor, och har samma erfarenhet som du. Det enda sättet är tydligen att trötta ut dem genom att gräva upp alla man ser. Jag har även strött salt på någon planta, som inte står i trädgårdslandet och det verkar hjälpa något. Det värsta är ju att de har små, nålsmala rötter som man inte får tag i och genast kommer det då upp nya därifrån. Kämpa på bara!
Mmm, man blir ju så himla trött när man tror att man fått övertaget å så... Sist vi klippte gräset lämnade vi en fläck där jag nysprejat, för att medlet skulle få verka. Där var massor nu, så jag har sprejat igen nu. Men det börjar va frestande att ta en 20-litersdunk med sig på macken och leva med ett dött hörn några år...
CITAT (Tosan @ 08-07-2007, 20:08)  Mmm, man blir ju så himla trött när man tror att man fått övertaget å så... Sist vi klippte gräset lämnade vi en fläck där jag nysprejat, för att medlet skulle få verka. Där var massor nu, så jag har sprejat igen nu. Men det börjar va frestande att ta en 20-litersdunk med sig på macken och leva med ett dött hörn några år... Du kanske skulle asfaltera istället? I grönsaksland och rabatter bör man överhuvudtaget inte odla något förrän man avlägsnat allt rotogräs. Alternativt kan man lägga tidningar/duk över och fylla på med jord ovanpå. Hur man kan ha nässlor i gräsmattan förstår jag inte? Trivs gräset bara någorlunda och man klipper regelbundet så borde inte nässlor ha någon chans att utveckla blad i en gräsmatta?
Jag hade mycket nässlor när jag flyttade in för 7 år sedan. Eftersom jag använt dem till att göra gödning, har de blivit en bristvara i min trädgård! Jag har helt enkelt plockat för mycket av dem.
Håller med Kurt, hur i hela friden överlever nässlorna i gräsmattan om ni klipper den?
Gossen Ruda
09-07-2007, 07:53
Svaret är enkelt, Roundup. Då kanske ni tycker att man inte skall använda "gifter", men i så fall skall man inte ens andas om att använda diesel. Aldrig hört nåt så dumt faktiskt. Fast det hjälper nog mot nässlorna eftersom all jord måste schaktas bort för att destrueras och renas.
Visst kan etternässlan sprida sig i frodigt gräs. Jag har flera ställen där detta sker. God och näringsrik lera med massor av nässelrötter. Att använda Round-up här, är lika med död gräsmatta. Jag går faktiskt fram med nagelsax och knipsar jämns med marken i kunskapen av fotosyntesens effekter, fast då kommer de bara upp en bit längre bort.
Nej jag begriper inte heller hur de kan växa där...Vet inte om det beror på att det är ett gammalt potatisland ovanpå en igenfylld tjärn som gör att de kan leva där. Det är den ytan och upp en bit och runt några träd vi har största problemen. Vi har dessutom inte direkt gräs där heller, mest gårdsskräppor och mossa tyvärr. Men det växer fort så vi klipper rätt ofta. Asfalt vet jag inte om det skulle se så mysigt ut längst ner på tomten om jag ska va ärlig. Och det med diesel var väl mest ett skämt, men ibland känns det vettigt när man blir som mest desperat. Jag tycker egentligen inte att man ska hälla ut sånt i onödan. Blombänken grävde jag ur djupt och tog bort allt ur när jag gjorde den. Lika förbannat kommer det, fast jag trodde jag gjort det ordentligt. Grönsakslandet har jag gett upp, nästa år blir det pallkragar, det går inte ha trädgårdsland där nere utan att bli galen. Nej fy om man fick dräpa ut allt ogräs på nåt sätt och börja om från början. Men så många billass matjord får vi aldrig råd med. Gräsmattan är inte särskilt gammal heller, men höll bara några år innan det blev mossa igen. Bläää Får testa roundup och se om det funkar bättre. CITAT (MariaS @ 09-07-2007, 12:50)  Visst kan etternässlan sprida sig i frodigt gräs. Jag har flera ställen där detta sker. God och näringsrik lera med massor av nässelrötter. Att använda Round-up här, är lika med död gräsmatta. Jag går faktiskt fram med nagelsax och knipsar jämns med marken i kunskapen av fotosyntesens effekter, fast då kommer de bara upp en bit längre bort. Ja det är precis det vi har, frodig lerjord. Problemet är ju att man inte ser eländena innan man bränt fingrarna så de ser ut som prinskorvar... Eller tårna för den delen.
kristerh
09-07-2007, 11:58
Håller med Gossen Ruda, Roundup gör susen, om det nu skulle stryka med lite gräs är det bara att så nytt, det finns numera även i roll förpackning, bara att ta på handskarna o rolla, det räcker med en liten dutt per brännässla, tror inte du kommer vinna kampen utan provado, ett alternativ är att gräva upp allt...
CITAT (kristerh @ 09-07-2007, 12:58)  Håller med Gossen Ruda, Roundup gör susen, om det nu skulle stryka med lite gräs är det bara att så nytt, det finns numera även i roll förpackning, bara att ta på handskarna o rolla, det räcker med en liten dutt per brännässla, tror inte du kommer vinna kampen utan provado, ett alternativ är att gräva upp allt... Jag har , presis som Tosan, redan grävt en hel del. Faktum är att t.o.m. våra grävmaskiner har fått hjälpa till, men lika förbaskat finns etternässlan där efter ett tag. FAst det är kanske dags att ta till round-up:en och rulla ut färdigt gräs ovanpå...
JA jag får testa med det, även om allt annat dör så är det ju som sagt var bättre än diesel... För då är det dött länge... Helst skulle jag vilja gräva upp allt och på med nytt, men det kostar ju multum! Det handlar om många kubikmeter matjord om man lix ska göra det...
Enda frågan som kvarstår. Gör nässlan som den gjort hitintills? kommer upp lite längre bort  och Kurts alternativ med fiberduk, tidningar håller inte på 5000 kvadrat.
kristerh
09-07-2007, 12:36
CITAT (MariaS @ 09-07-2007, 13:10)  Enda frågan som kvarstår. Gör nässlan som den gjort hitintills? kommer upp lite längre bort  och Kurts alternativ med fiberduk, tidningar håller inte på 5000 kvadrat. inte om du använder roundup, det dödar rötterna.
CITAT (kristerh @ 09-07-2007, 13:36)  inte om du använder roundup, det dödar rötterna. Inte kvickroten i alla fall. Den kommer upp lite längre bort, för att sedan snabbt sprida sig tillbaka igen!
Det jag använder nu ska ju åxå döda rötterna. Och där man lyckats dräpa en moderplanta brukar det en bit ifrån komma upp några eländiga stackare efter ett tag, men de ser inte pigga ut, så nog tror jag rötterna iaf tar skada. Men de som kommer i gräsmattan ser "nya" ut varenda en, tycker jag borde få tag i deras mamma åxå nån gång...
CITAT (Tosan @ 09-07-2007, 17:16)  Det jag använder nu ska ju åxå döda rötterna. Och där man lyckats dräpa en moderplanta brukar det en bit ifrån komma upp några eländiga stackare efter ett tag, men de ser inte pigga ut, så nog tror jag rötterna iaf tar skada. Men de som kommer i gräsmattan ser "nya" ut varenda en, tycker jag borde få tag i deras mamma åxå nån gång... Vad använder du nu då??? "nån ogrässpray"?
BAyer garden ogrässpray heter den. Plus att jag har weibulls ogräsättika. Kom ju på nu att på de ställen jag lyckats bäst har jag vattnat med ogräsättikan och sedan punktbekämpat med med sprayen. Där jag har mest problem nu har jag inte vattnat  Kanske skulle testa det, jag kommer ju uppenbarligen att få dräpa ut allt grönt i det hörnet ändå. Och då kanske det är gräs som kommer tillbaks med lite tur, för det verkar det ha gjort på de andra ställena.
kerstin z5-6
10-07-2007, 21:35
de är inte särskilt efffektiva tyvärr ... och ska- man använda roundup så tar det tre veckor innan man öht ska förvänta sig att plantorna är döda -jag har penslat en envis nässla mitt i en rosbuske som det var tji att rensa bort ..det gick bra
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-07-2007, 22:35)  de är inte särskilt efffektiva tyvärr ... och ska- man använda roundup så tar det tre veckor innan man öht ska förvänta sig att plantorna är döda -jag har penslat en envis nässla mitt i en rosbuske som det var tji att rensa bort ..det gick bra Ja det verkar inte bättre än att jag får döda hela det området... Och det gör jag ju oavsett om jag tar ättikan eller roundup, så då kan jag ju lika gärna testa roundup... Men som sagt, där jag gått med ättikan först så är de nästan helt borta och de som kommer klena. Så pass klena att jag tänker sätta dit lite blommor som sprider sig lätt och förhoppningsvis tar resten. Problemet med att ha dem i gräsmattan är att man inte riktigt vet vad som är bäst: klippa eller låta medlet verka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|