Full version: Orchide
bamse33
Ska orchideer stå i genomskinliga krukor? De står i sådana när man köper dem och så har jag för mig att jag läst det någonstans. Har precis köpt min första brudorchide och och hoppas på att få den att överleva giggle.gif . Man har ju hört att de är väldigt svåra. Alla tips uppskattas.
Biggan_
Nejdå, dom är inte så väldigt svåra inte!
Här får du en bra länk om hur du odlar brudorkidéer. Phalaenopsis
sudden
jag fick en döende phalenopsis på jobbet och den satte jag ner i en helt vanlig ytterkruka. den blommar numera hur fint som helst och ser inte alls döende ut längre smile.gif
Sailor Pluto
Brudorkideér är lätta att sköta, de verkar anpassa sej så fint till olika förhållanden. När jag bodde i lägenhet så var några av mina placerade i fönster som hade en temperatur på 35-40 grader, i gassande sol (fast då vinklade jag helt enkelt persiennerna lite...). De trivdes bra, det kom nya blad och luftrötter. När vi flyttade till hus så blev mycket svalare, och ljusare eftersom jag inte behöver ha persiennerna nere. Har hittat ett bra fönster som faktiskt är ljust hela dagarna utan starkt solsken smile.gif . Brudorkideérna verkar trivas ännu bättre nu, eftersom de blommar wub.gif .

I början var det faktiskt riktigt irriterande att de där känsliga växterna stod i fönstren. Jag var livrädd för att jag skulle råka ta livet av dem biggrin.gif . Ingen vill väl se 200 spänn åka rätt ner i kompostpåsen under diskbänken... Den där fasen gick snabbt över ändå, två-tre månader efteråt fanns det plötsligt flera olika sorters orkideér överallt whistling.gif . Det är bara liiite beroendeframkallande. Speciellt efter att man upptäcker hur lätt det är att ta hand om dem...

Har i snart ett år haft phalaenopsis i stora glasskålar, med lecakulor i botten och sån där kompost ovanpå. Lecakulorna är alltid täckta med vatten, och det verkar vara riktigt trivsamt för växterna. Rötterna söker sej t.o.m dit ner och blir inte geggiga och förstörda av att vara i vattnet. Verkar som att luftfuktigheten blir bättre också. Jag tycker att de blir mer lättskötta med den metoden, fast smaken är som baken smile.gif . Snart ska jag pröva att plantera andra sorter så också.

En bra bok som brukar vara billig är Ralf Efraimssons "Så lyckas du med orkideér" . Den har varit mej till stor hjälp iaf smile.gif . Lycka till med odlandet nu, bamse33!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon