Full version: Akleja
Anki V
Jag sådde i fjol två sorters akleja, 'Blue Bonnets' och 'Swan White'.

'Swan White' blommade första året med jättestora kritvita blommor och 'Blue Bonnets' fick jag vänta på till i år

Är det försommartorkan som gjort den blå aklejan så liten och oansenlig eller är det helt enkelt en orättvis placering invid giganten som får den att se så liten ut. g.gif

Eller med andra ord 'Blue Bonnets', blir den inte större än så här?

[attachment=4949:Sylarna_...__Large_.jpg]

/Anki
Airamya
Ojojoj... Vilka fantastiska vita aklejor!!!! wub.gif
Vet inte svaret på din fråga - var bara tvungen att kommentera de vita.
Men är inte de vita ovanligt stora? Lite svårt att se när man inte har nåt annat än Blue bonnets att jämföra med på bilden, men jag uppfattar de vita som enorma.
Du har inte möjlighet att ta en bild där man har något annat att jämföra med? Ställ en spade bredvid de blå eller vad som helst?

Får du frön på de vita som du vill bli av med så ställer jag gärna upp wink.gif tongue.gif
Eva 33c
CITAT (Anki V @ 08-07-2007, 21:44) *
Är det försommartorkan som gjort den blå aklejan så liten och oansenlig eller är det helt enkelt en orättvis placering invid giganten som får den att se så liten ut. g.gif
Eller med andra ord 'Blue Bonnets', blir den inte större än så här?
/Anki

Om din vita är lika stor som min vita, som heter A. Songbird Dove, så är det "en orättvis placering" av Blue Bonnets. Min vita är så precis så mycket större än alla andra aklejor i min trädgård, inklusive några dubbla som liknar dina blå. När min första vita akleja slog ut (sådde den förra året, blommade i år) trodde jag först att det var en lilja när jag såg den på håll! Mycket vacker men ska nog inte sällskapa med andra aklejor... rolleyes.gif
Anki V
Ja, jag gissade nästan att det skulle vara placeringen bredvid 'Swan White' som förtog glädjen över den andra aklejan. De ska flyttas så snart jag får någon plats över.

Jag försöker gärna samla frön men den är en F1-hybrid så något resultat vill jag inte stå för tongue.gif , det kan ju bli precis vad som. Jag har ingen "jämförelsebild" men man får ett litet hum om hur stor den är på nedanstående bilder.

Ingen speciellt bra bild...men ändå.

Den här blomman är ungefär 5 cm i diameter.

/Anki

Airamya
Åååh, den är helt underbar! Jag vill jättegärna ha frön, även om det skulle råka bli maskrosor som kom upp... tongue.gif
Maskrosor och aklejor trivs i min trädgård och jag tycker båda är vackra... men föredrar nog aklejorna... rolleyes.gif
Den verkar onekligen rejält stor. Pampig.
Mmm *gillar*
Häftiga stockar du har runt rabatterna. yes.gif
Anki V
Sådär ja, nu har jag fotat "gigantaklejan" till sammans med en tänndstickask så du kan få en uppafattning om hur stor den är smile.gif Den är nästan........ lite vulgär g.gif

[attachment=5326:Sylarna_...__Large_.jpg]
/Anki
isola74
otroligt vacker akleja. jättefina bilder på den, tusen tack!

thanks.gif
Eva i Skåne
Helt enorm är ju den vita. Mycket vacker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon