Full version: Kryddblandningar
Eva-Helene
Vilka örter passar ihop och till vilka råvaror passar blandningen?
Chamomille
Jaa, hade jag kunnat Portugisiska så kunde du fått ingredienser på en blandning till fisk som vi tycker är ljuuuvlig. Vi köpte en burk på semestern i våras.
Jag skriver på skoj ingredienserna så kanske det är någon som KAN portugisiska...
Sal (anti-algomerante E535-E536)
coentros
endro
funcho
cebola
alho
pimenta
branca
acucar
estragao
rolleyes.gif
Eva-Helene
Jaha, Chamomille. Då är det bara att ge sig iväg till bibblan då! (eller att kontakta drottning Silvia giggle.gif )
Chamomille
CITAT (Eva-Helene @ 09-07-2007, 07:52) *
Jaha, Chamomille. Då är det bara att ge sig iväg till bibblan då! (eller att kontakta drottning Silvia giggle.gif )

giggle.gif
Mollis
om man är riktigt konventionell så tar man dragon till fisk, rosmarin till lamm, salvia till "fetare" kött och timjan passar till allt biggrin.gif
Fast det ska man ju inte vara, prova att blanda det du tycker om vettja!

//Mollis
Chamomille
Jag tänker i alla fall frysa in timjan, oegano och rosmarin (i olika lådor så klart...). Denna blandning (mycket timjan och lite oregano och liiite rosmarin) är perfekt i marinad till allt kött. Jaa, vi grillar mitt i vintern...
Persilja, gräslök samt dill är perfekt på fisken!
Föresten, herre min skapare va vår gräslök växer!!! Vi hinner inte med å äta hur vi än gör. Bara å frysa in... rolleyes.gif
skogstroll
min gräslök ser jätte"gräslig" ut, den har nog för våt jord crying.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 09-07-2007, 14:09) *
min gräslök ser jätte"gräslig" ut, den har nog för våt jord crying.gif

a0a.gif Roligt skrivet..... Men det kan väl inte vara problemet...? Här har det ju öööst ner. Vi kapade vår gräslök i midsomras jäms med jorden. Nu är den lika stor igen om inte större. Den sitter iofs i en stor trälåda på verandan... Så överflöd me vatten rinner bort.
cecland
Ugnsstekt potatis med rosmarin, timjan och salt är jättegott!!!
anna_rispan

Sal (anti-algomerante E535-E536) -salt
coentros - kanske korianderblad
endro
funcho
cebola -lök
alho -vitlök
pimenta - peppar
branca
acucar - socker
estragao - dragon

från parlör
emas
* Koriander + kanel + spiskummin (mycket bra till lins och grönsakssopppa, men även till annat)
* Koriander + honung + svartpeppar (bland annat provat till fisk med grädde/creme fraische)
* Rosmarin + svartpeppar + vitlök + rotfrukter (i ugn eller i stekpanna)
* Kanel och ingefära (på äppelpaj, mmmm....)
= kombinationer som jag gillar för tillfället smile.gif

Sen kan jag rekommendera en bok som handlar om smakkompisar, d v s kryddor som passar bra ihop. Dessvärre är jag och boken inte på samma adress för tillfället, så jag kan inte skriva vad den heter. Någon som vet vilken jag menar?

emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon