|
Monarda
08-07-2007, 22:21
Känner ni till Currykryss? Doktor Manfred Curry i Schweiz fann på 1950-talet att hela jordens yta är uppdelad i rutor. I mellansverige är rutorna 4,15 x 4,15 meter och där linjerna korsar varandra är jordstrålningen särskilt stark. Dom enda djur som tycker om att ligga i ett sådant kryss är harar och katter. Dom här kryssen kan man leta rätt på med vinkelpekare och eftersom vår katt har två absoluta favoritställen i trädgården där han alltid ligger har jag kollat och det stämmer faktiskt. Vinkelpekarna slår ihop på dessa ställen. Någon mer som provat ? Enligt docent Nils-Axel Mörner på Stockholms universitet, där man gjort en vetenskaplig undersökning av Currylinjer, går det inte längre att betvivla att dessa linjer verkligen finns. P7190069a.jpg
Okej, om det nu är trams, ta två ståltrådar, tex svetstråd och böj dem 90 grader så du får handtag. Ta en i varje hand utan att nypa fast dem, peka dem rakt fram och gå ganska långsamt. Med jämna mellanrum kommer de att vika sig mot varann. Att jorden har magnetfält och energier är ju ingen hemlighet, det har ju bevisats. Currylinjerna är en form. Och tror du inte att de existerar så kan du ju förklara varför pinnarna slår ihop. Vi testade det där på jobbet när kompisen började fundera på det. Hennes dotter vaknade och gallskrek i timmar varje natt. När de flyttade sängen nån meter så började hon sova. Nu vet jag inte om hon kollade, men hon var väl iaf inne på det där med currykorsen.
Tosan: Att jorden har magnetfält är ingen hemlighet, nej. Men att just katter och harar är de enda varelser som gillar att ligga i dessa s.k. "currykryss" tror jag inte för fem öre på. Det är trams, enligt mig! Eller finns det någon "vetenskaplig undersökning" som visar varför just katter och harar (inte kaniner?) klarar av dessa kryss?
Monarda
09-07-2007, 07:29
Det är många som tycker att det är trams och många som tror på det. Det är bara att välja. Jag har läst artiklar av Thord Neumüller som har studerat det här på sina egna marker och kommit fram till att inga älg- eller rådjurslegor som han stött på under sina jakter har legat på Currykryss. Däremot ligger hararna ofta på kryssen. Var han fått teorien om att katter gillar Currykryss vet jag inte, men vår katt verkar hålla med i alla fall.
grycken
09-07-2007, 07:36
Det går bra med en transistorradio också. Den knastrar vid currykors och currylinjer.
Gossen Ruda
09-07-2007, 09:06
Wikipedia. Följ länkarna och bedöm själva. Ni som tror på det, gör ett experiment. Ta några som anser sig kunna hitta dessa linjer. Låt dessa försöka hitta linjerna var för sig på ett fält utan nån kontakt med varandra och se sen om resultaten är samstämmiga.
CITAT (Monarda @ 08-07-2007, 22:21)  Enligt docent Nils-Axel Mörner på Stockholms universitet, där man gjort en vetenskaplig undersökning av Currylinjer, går det inte längre att betvivla att dessa linjer verkligen finns. P7190069a.jpgJag kan inte någon "docent Nils-Axel Mörner på Stockholms universitet", och har någon gjort en undersökning så bör man hänvisa till det publicerade resultatet, som i så fall givetvis SKALL vara publicerat i en fackgranskad tidskrift.
Monarda
09-07-2007, 10:22
Jag hittar då en Nils-Axel Mörner som är geolog och docent vid Stockholms universitet, avdelningen för Paleogeofysik & Geodynamik. Jag vet tyvärr inte vem som skrivit artikeln där jag hämtat informationen eller ens vilken tidning den härstammar från men där hänvisas till Mörner.
Gossen Ruda
09-07-2007, 10:28
Han är uppmärksammad. Titta här.
CITAT (Monarda @ 09-07-2007, 10:22)  Jag hittar då en Nils-Axel Mörner som är geolog och docent vid Stockholms universitet, avdelningen för Paleogeofysik & Geodynamik. Den informationen är nog lika aktuell som currykryssen!
CITAT (Tezzla @ 09-07-2007, 00:47)  Tosan: Att jorden har magnetfält är ingen hemlighet, nej. Men att just katter och harar är de enda varelser som gillar att ligga i dessa s.k. "currykryss" tror jag inte för fem öre på. Det är trams, enligt mig! Eller finns det någon "vetenskaplig undersökning" som visar varför just katter och harar (inte kaniner?) klarar av dessa kryss?  Åh, det var så du tänkte... Ja, det låter jag vara osagt. Däremot vet jag att schäfern aldrig låg på dessa kors hemma i lägenheten där vi testade.
Monarda
09-07-2007, 11:29
Det här är ju ett väldigt kontroversiellt ämne, men det är ju lätt att prova själv med vinkelpekare.
Gossen Ruda
09-07-2007, 12:33
CITAT (Monarda @ 09-07-2007, 12:29)  Det här är ju ett väldigt kontroversiellt ämne, men det är ju lätt att prova själv med vinkelpekare. Jo, och det är därför jag kan säga att det är bluff eftersom det inte funkade för mig. Man måste nog tro på det för att få det att fungera och då är frågan om man själv manipulerar lutningen, medvetet eller omedvetet.
CITAT (Gossen Ruda @ 09-07-2007, 13:33)  Jo, och det är därför jag kan säga att det är bluff eftersom det inte funkade för mig. Man måste nog tro på det för att få det att fungera och då är frågan om man själv manipulerar lutningen, medvetet eller omedvetet. Jag trodde ingenting när jag testade. Och jag sätter ena armen på att jag inte på något vis påverkade pinnarna, de åkte ihop och isär av sig själva. Vi var en 5-6 st som testade i korridoren på jobbet, varav en inte trodde på det alls, och samtliga fick samma resultat.
CITAT (Tosan @ 09-07-2007, 12:54)  Jag trodde ingenting när jag testade. Och jag sätter ena armen på att jag inte på något vis påverkade pinnarna, de åkte ihop och isär av sig själva. Vi var en 5-6 st som testade i korridoren på jobbet, varav en inte trodde på det alls, och samtliga fick samma resultat. Aj aj aj aj det kan nog göra ont!
Monarda
09-07-2007, 14:49
CITAT (Gossen Ruda @ 09-07-2007, 13:33)  Jo, och det är därför jag kan säga att det är bluff eftersom det inte funkade för mig. Man måste nog tro på det för att få det att fungera och då är frågan om man själv manipulerar lutningen, medvetet eller omedvetet. Du kanske hade för bråttom Ruda. Du ska gå sakta och då menar jag s a k t a och slappna av i kroppen. Klarar du det utan att ramla omkull så ska du se att det funkar för dig med.
CITAT (Gossen Ruda @ 09-07-2007, 13:33)  Jo, och det är därför jag kan säga att det är bluff eftersom det inte funkade för mig. Man måste nog tro på det för att få det att fungera och då är frågan om man själv manipulerar lutningen, medvetet eller omedvetet. DET är inte sant! Jag trodde inte ett dugg på det där första gången jag testade, men det funkar ju!  Mvh Fenja
Jag kan bara hålla med Monarda att currykryss faktiskt finns. Att sen inte alla människor kan få utslag med pekare kan bero på olika saker. Vår katt ligger ialla fall gärna på currykryss som jag mätt ut inne i huset. Förr i tiden visste man dessutom att bygga husen så att dessa kryss hamnade i väggar och knutar på husen, allt för att drabba människor så lite som möjligt. Gamla kyrkor är alltid placerade i landskapet på detta sätt. Men det är klart, tror man inte på att pekare verkligen fungerar så är det svårt att överbevisa såna människor. Folk har i långa tider gått med slagruta för att hitta vatten. Det är samma princip som pekare. Kanske är det en talang som bara vissa människor har och andra inte. Stackars er....
Gossen Ruda
20-07-2007, 07:14
Eller också är det bara inbillning och önsketänkande hos vissa personer. Vi har diskuterat detta i en annan tråd. Tråden Hur håller katterna pekarna när dom skall hitta currykryssen?
Inte menat att få igång nåt bråk eller så  undrar bara hur Ruda kan ha så många åsikter om saker som han inte har nån erfarenhet av? Ämnen som jag inte har varit med om, sett, hört, fått, kännt eller gjort kan jag helt enkelt inte diskutera. Varför tror du dej veta hur allt ligger till trots din oerfarenhet i ämnet? Menar inte bara det här, utan över huvudtaget. Exempelvis - du har ingen katt men vet med bestämdhet hur katter "funkar". Det är flera/många ämnen där du vet precis hur allt är utan att ha varit med om det eller sett det eller vad det nu kan vara. Tycker bara att det är så konstigt...
Gossen Ruda
20-07-2007, 08:40
Ibland är det en fördel att inte ha direkt personlig erfarenhet eftersom man då kan se lite mer kritiskt. Det går ofta bra att läsa sig till erfarenhet.
Ok, kan ju vara bra att veta i fortsättningen att du egentligen menar (?) att din erfarenhet är just din och inte norm för alla erfarenheter och upplevelser.
Monarda
22-07-2007, 19:43
Här ligger Bassen och snarkar på sitt currykryss och struntar i debatten. P1010850b.jpg
CITAT (Monarda @ 22-07-2007, 20:43)  Här ligger Bassen och snarkar på sitt currykryss och struntar i debatten Härligt! Vi människor kan vända och vrida och analysera hur mycket vi vill, men djuren dom bara är och går på sin egen känsla.
Monarda
23-07-2007, 12:18
Ja, visst är det så. Vi människor skulle nog behöva vara lite mer 'djuriska' ibland.
Gossen Ruda
24-07-2007, 19:44
Mjau. För min del vill jag att allt skall ha en förklaring, har det inte det betraktar jag det som icke-existerande. Fast vi har väl käbblat färdigt om denna saken för tillfället.
Agne Olausson
28-04-2010, 10:39
För oss trädgårdsodlare och även biodlare är denna kunskap om jordenergierna viktig. Vissa träd och växter i trädgården trivs inte på jordenergier medan andra, som eken, gärna vill extra energi.
Planterar Du fruktträd så kolla att de står på fritt område. Träden skall ju växa i många år.
Ställer Du ut dina bisamhällen så trivs de bäst med två curryenergier in på flustret.
Men den lilla fysik jag har i huvudet just nu så kan jag inte förmå mitt lilla huvud att få fram hur pinnarna skulle vrida sig MOT varandra av ett "energifält". Teoretiskt sett så borde ju pinnarna ha samma laddning om de är tillverkade av samma material och på grund av det vrida sig åt samma håll vid påverkan av ett yttre "energifält".
Bluff och båg enligt mig...
edit: Ja, vår katt hade också en favoritplats att sova på i huset. Det var mitt på golvet i hallen, under henne gick värmerören.
malarmaster
28-04-2010, 18:38
Visst finns currylinjer www.currylinjer.com enkelt att lära sig o förr var det en vanlig kunskap hos "kloka gubbar/gummor". mitt hus (byggt 1870) är utstakat efter currylinjer . hörnorna står på kryss,likaså innerväggarna följer linjerna.många gamla hus är byggda såhär,gammal bortglömd kunskap i sverige,men inte överallt i världen bl.a kineserna använder det fortfarande fast under namnet feng shui. läs också om leylines,fascinerande om kultplatser o helgedomar som ligger på en linje flera mil lång,kan följas på en karta. använder tekniken i trädgården,planterar aldrig träd o buskar i kryss då de oftast dör eller blir förkrymta o konstiga. har provat o plantera i ett kryss 4 olika gånger o samtliga träd dog .det segaste klarade sig 3 år. man får givetvis tro på detta eller ej men vem som helst kan lära sig ta ut kryss o linjer om man har tålamod o vilja. Ulf
Gossen Ruda
28-04-2010, 20:24
Jag var inne på länken, både roande och oroande. Hur man lär sig själv innehåller ett par frågetecken. Först skulle man leta upp ett skatbo för skatorna bygger alltid i kryssen. Jag misstänker nog att de bygger där det går men strunt i det. Sen skulle man långsamt gå in i krysset och stanna där ett tag samtidigt som man håller i sina pinnar. Nu är det så att står man stilla och håller i ett par pinnar kommer snart musklerna att protestera. Man börjar få problem med balansen, får kramp mm. Då kan den lättpåverkade tro att det är curry i armarna men det är bara musklerna som spelar spratt. Nåja, jag blev inte övertygad.
Skulle faktiskt mer än gärna göra ett experiment med currymänniskor. Använda ett stort fält utan orienteringsmöjligheter där några försökspersoner skulle få plocka fram linjerna och så registrerar man dessa med en teodolit eller liknande. Sen skulle man jämföra med vad alla kommer fram till och gärna nya tester andra dagar. Skulle alla dessa tester visa på ett gemensamt överensstämmande rutnät kan jag tro på det, tills dess är jag djupt skeptisk. Vad en eller några personer intygar på internet har ingen betydelse i sammanhanget, hur trovärdigt man än uttalar sig.
malarmaster
28-04-2010, 20:51
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 21:24)  Jag var inne på länken, både roande och oroande. Hur man lär sig själv innehåller ett par frågetecken. Först skulle man leta upp ett skatbo för skatorna bygger alltid i kryssen. Jag misstänker nog att de bygger där det går men strunt i det. Sen skulle man långsamt gå in i krysset och stanna där ett tag samtidigt som man håller i sina pinnar. Nu är det så att står man stilla och håller i ett par pinnar kommer snart musklerna att protestera. Man börjar få problem med balansen, får kramp mm. Då kan den lättpåverkade tro att det är curry i armarna men det är bara musklerna som spelar spratt. Nåja, jag blev inte övertygad.
Skulle faktiskt mer än gärna göra ett experiment med currymänniskor. Använda ett stort fält utan orienteringsmöjligheter där några försökspersoner skulle få plocka fram linjerna och så registrerar man dessa med en teodolit eller liknande. Sen skulle man jämföra med vad alla kommer fram till och gärna nya tester andra dagar. Skulle alla dessa tester visa på ett gemensamt överensstämmande rutnät kan jag tro på det, tills dess är jag djupt skeptisk. Vad en eller några personer intygar på internet har ingen betydelse i sammanhanget, hur trovärdigt man än uttalar sig. det finns kurser att gå på, prova. det är endast så man lär sig något nytt.det är inget fel att vara skeptisk,det var jag också en gång i min ungdom men man lär sig av sina erfarenheter men även andras erfarenhet bör man ta tillvara. Ulf
Gossen Ruda
28-04-2010, 21:02
CITAT (malarmaster @ 28-04-2010, 21:51)  det finns kurser att gå på, prova. det är endast så man lär sig något nytt.det är inget fel att vara skeptisk,det var jag också en gång i min ungdom men man lär sig av sina erfarenheter men även andras erfarenhet bör man ta tillvara. Ulf Innan jag går någon kurs vill jag se mitt ovannämnda test förverkligas.
Erfarenheter kan man inte få ifrån andra eller läsa sig till, erfarenheter är något man skapar själv. Däremot man man bli påläst eller informerad.
Jag tycker detta med currylinjer är fascinerande även om jag inte vet så mycket om det.
Vad jag egentligen skulle berätta - vilket är lite OT men på någotvis hör ihop - är att på vårt sommarställe så skulle det grävas ny brunn, det är för kanske 50 år sedan nu. Min mormor berättade att en gubbe gick över hela tomten med en grenklyka i händerna och plötsligt vek den av nedåt, mormor fick också prova och kände samma sak. Sedan tog gubben klykan och snurrade den runt kroppen och stannade efter 8 varv - på 8 meters djup skulle det finnas vatten. Så de grävde där och ja, på 8 meters djup kom vattnet och brunnen har ännu aldrig sinat. Min mormor var en väldigt jordnära människa och inte den som jag skulle sätta ihop med "trams".
Jag tycker i alla fall att det är fascinerande.
malarmaster
28-04-2010, 21:29
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 22:02)  Innan jag går någon kurs vill jag se mitt ovannämnda test förverkligas. den sanne skeptikern,inte testa för tänk om det skulle fungera. Ulf
Daniel83
29-04-2010, 00:55
Folktro är riktigt spännande, är ju så himla massa saker som folk trot på genom tiderna, men personligen är jag en skeptiker. De enda undersökningar av den typen som Gossen Ruda vill ha och som jag sett har varit rätt klara på sin sak, currymänniskorna verkar hitta linjerna på lite olika ställen. Det behöver ju inte betyda att de inte är sanna för det, men personligen så tror jag inte att katter eller andra djur bryr sig om linjerna och jag kan inte påstå att jag sett något som bevisar motsatsen heller.
Gossen Ruda
29-04-2010, 08:55
CITAT (malarmaster @ 28-04-2010, 22:29)  den sanne skeptikern,inte testa för tänk om det skulle fungera. Ulf Jag har testat på egen hand och fick inget resultat.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2007, 09:40)  Ibland är det en fördel att inte ha direkt personlig erfarenhet eftersom man då kan se lite mer kritiskt. Det går ofta bra att läsa sig till erfarenhet. NÄÄÄÄÄÄ....man kan inte läsa sig TILL erfarenhet, enbart OM andras erfarenhet/er. Du får inte egen erfarenhet av att läsa andras. EGEN erfarenhet måste man uppleva sig till praktiskt. mvh
Gossen Ruda
29-04-2010, 11:06
CITAT (short @ 29-04-2010, 11:08)  NÄÄÄÄÄÄ....man kan inte läsa sig TILL erfarenhet, enbart OM andras erfarenhet/er. Du får inte egen erfarenhet av att läsa andras. EGEN erfarenhet måste man uppleva sig till praktiskt.
mvh Jo, du har rätt. Jag uttryckte mig felaktigt, byt ut erfarenhet mot kunskap så blir det bättre.
Agne Olausson
29-04-2010, 11:26
Torsdagen 13 maj kl 15 - 17 anordnar Svenska Slagruteförbundet info och prova på för allmänheten på Flämslätts kursgård i Lerdala (mellan Skara och Skövde). Då har Du möjlighet att själv känna på med pekare eller slagruta.
Gossen Ruda
29-04-2010, 11:49
CITAT (Agne Olausson @ 29-04-2010, 12:26)  Torsdagen 13 maj kl 15 - 17 anordnar Svenska Slagruteförbundet info och prova på för allmänheten på Flämslätts kursgård i Lerdala (mellan Skara och Skövde). Då har Du möjlighet att själv känna på med pekare eller slagruta. Lite för långt, säg till när ni bevistar Göteborg.
CITAT (Agne Olausson @ 29-04-2010, 12:26)  Torsdagen 13 maj kl 15 - 17 anordnar Svenska Slagruteförbundet info och prova på för allmänheten på Flämslätts kursgård i Lerdala (mellan Skara och Skövde). Då har Du möjlighet att själv känna på med pekare eller slagruta. Tack för tipset! Det här vill jag vara med om! Jag har pinnar men litar inte riktigt på min förmåga. Nu skall det testas! (Jag har testat bla när nya husen i Amhult i Torslanda byggdes för några år sen. Den (ur)gamla vägen gick mitt på en linje! Om det var Curry eller Hartman minns jag inte)
Myosotis
01-05-2010, 08:02
Ni som lyckas har chansen att få en miljon dollar också som är utlovade för den som kan uppvisa något övernaturligt. Märkligt att ingen har lyckats än, finns det ingen som behöver pengarna? Länk
sqrulan
01-05-2010, 08:20
Då jag skulle bygga huset 1980 så ville grannarna också bygga, dom skulle bygga uppe på en backe och tog dit en gubbe(nu död) med slagruta. Först så skrattade jag och min fd men där han pekade där hittade dom vatten? Vad ska man tro?
Piccante
01-05-2010, 11:23
CITAT (Agne Olausson @ 28-04-2010, 11:39)  För oss trädgårdsodlare och även biodlare är denna kunskap om jordenergierna viktig. Vissa träd och växter i trädgården trivs inte på jordenergier medan andra, som eken, gärna vill extra energi.
Planterar Du fruktträd så kolla att de står på fritt område. Träden skall ju växa i många år.
Ställer Du ut dina bisamhällen så trivs de bäst med två curryenergier in på flustret. Det är intressant att de som anser att dessa linjer existerar ofta hänvisar till att växter inte skulle trivas på kryssen. Om det finns kryss med i ett rutnät med rutor om 4*4m så borde man lätt kunna urskilja det i terrängen att det inte växer eller bara växer försvagade växter var 4e meter? Man har aldrig lyckats påvisa detta att det existerar i naturen. Man borde ju lätt unna analysera detta hemma vid datorn med hjälp av google Earth eller någon fri GIS-programvara och flygbilder.
Tottes matte
09-05-2010, 17:14
CITAT (Monarda @ 08-07-2007, 23:21)  Känner ni till Currykryss? Doktor Manfred Curry i Schweiz fann på 1950-talet att hela jordens yta är uppdelad i rutor. I mellansverige är rutorna 4,15 x 4,15 meter och där linjerna korsar varandra är jordstrålningen särskilt stark. Dom enda djur som tycker om att ligga i ett sådant kryss är harar och katter. Dom här kryssen kan man leta rätt på med vinkelpekare och eftersom vår katt har två absoluta favoritställen i trädgården där han alltid ligger har jag kollat och det stämmer faktiskt. Vinkelpekarna slår ihop på dessa ställen. Någon mer som provat ? Enligt docent Nils-Axel Mörner på Stockholms universitet, där man gjort en vetenskaplig undersökning av Currylinjer, går det inte längre att betvivla att dessa linjer verkligen finns. P7190069a.jpg Hej till katter och currykryss!  Jag har både läst och prakticerat i att kolla dessa kryss, ute i naturen kan man se en myrstack och då kan du vara säker på att den är på en currykryss. Hemma hos oss i min mans arbetsrum under hans stol fann jag orsaken till hans irritation - en currykryss, en liten flytt och han mår bra. Jag hade en klient vars make klagade att han hadde huvudvärk på morgnarna, inte annars. Jovisst, hans kudde log precis över en kryss och lite omplaceringar är han utan sin vanliga huvudvärk, samt bad de att jag skulle kolla var de hade vattenåder på den stora tomten. Jag ställde mig in på uppgiften och hade en massa små pinnar med mig för att markera var vattenådern låg och hur bred den var och de hade faktiskt en mindre vattenådra på ett annat ställe. De hade undrat vissa saker och nu kunde de planera sin trädgård så att de undvek att sätta mysplatser, stolar på dessa ställen. Det finns mycket mellan himmel och jord, mer vi ens anar, men dessa små irritationsmoment kan man lösa om man råkar fråga en kunnig person. Jag använder både pekare och pendel ibland (mest för att identifiera sk, kraftplatser, vilka är så bra för oss människor). Det finns mycket att berätta, men vill inte ta plats från andra. Allt är inte hum-hum utan gammalt kunskap vi burit med oss. Hoppas du är nöjd med mitt svar?  fr. Tottes Matte
Tottes matte
09-05-2010, 17:34
CITAT (Tezzla @ 09-07-2007, 00:47)  Tosan: Att jorden har magnetfält är ingen hemlighet, nej. Men att just katter och harar är de enda varelser som gillar att ligga i dessa s.k. "currykryss" tror jag inte för fem öre på. Det är trams, enligt mig! Eller finns det någon "vetenskaplig undersökning" som visar varför just katter och harar (inte kaniner?) klarar av dessa kryss?  Till Tosan, visst vet man att jorden har magnetfält och det finns olika sådana som man har upptäckt. Ser du en myrstack i skogen så är den på kurrykryss. Katter söker sig till dessa men inte hundar. För oss människor orsakar dessa olika besvär, ex om din säng ligger över en kryss så mår du inte så bra efter ett tag. Din och currykryssens magnetfält passar inte ihop. Har du nånsin träffat på en människa som du inte känner och du får myrkrypningar i kroppen och vill bara fly? Även våra energifält är lika enastående som vår DNA eller fingeravtryck, enda skillnaden är att man kan ändra något på människans fält men inte de andra 2 unika saker. Jag tror inte förran jag blir överbevisad, på detta sätt har jag skaffat de kunskap jag har. Man ska vara skeptiskt tills motsatsen bevisas, tycker jag. Sedan finns saker bortom vårt påverkan och då får man använda de redskap man är född med. men att komma dit, gäller det vara öppen, men kritisk. Nog om detta men frågorna är många .....  fr. Tottes matte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|