Katti med torpet
En kompis står i begrepp att välja häck och har sett något hon gillar vid en villatomt men vet inte vad det är.
Häcken är bara ett år gammal så det är svårt att bedömma slutlig form och vi vet inte om den blommar eller ej.
Hoppas att ni med hjälp av bilderna ändå kan tala om vad det är för växt.
Bladen är ganska stora, kanske 7 cm och som synes gasnka blanka. Väldigt djupgrön fin färg och rödtonade stammar.
Jag såg ett mörkrött blad nere vid marken så jag misstänker att den får röd höstfärg men det är en ren gissning.

Hoppas att ni kan hjälpa oss.

[attachment=4962:Tinas_häck_1.jpg]

[attachment=4963:Tinas_häck_2.jpg]
Eva 33c
En gissning, eftersom du säger "blanka blad" är häckoxbär, Cotoneaster lucidus
Ophelia
Aronia (Aronia melanocarpa) av något sort? Den får ju väldigt vackra höstfärger wub.gif

Bären är fina att göra sylt på smile.gif
Anders zon 1
Jag gissar också på någon sorts Aronia.
Katti med torpet
Aronia känns som att det kan vara träff.
Är det någon som har erfarenhet av Aronia som häck?
Är den friväxande eller klippt, eller kan man kanske välja?
Hur hög blir den? Blir den gles och yvig eller kan man få den relativt tät och stabil?
Jag tror att vi har ett par Aronior efter vägkanten och de lägger sig när bären kommer eller när det regnar mycket men de är ju å andra sidan aldrig klippta utan har fått växa som slybuskage...
Eva 33c
Jag (som gav oxbär som förslag... whistling.gif ) har en bit Aronia-häck. Mina plantor hette "Aronia melanocarpa elata E" när jag köpte dem, men numera ska de tydligen heta "Aronia x prunifolia fk VÄSTERÅKER E ".
hemsidan för E-plantor kan man läsa lite mer om den.
Det finns lite olika varianter av aronia tror jag.
Den är en väldigt fin buske. Jag har klippt min lite sådär varje år eftersom den ska fungera som en "bakgrund" till diverse perenner. Jag tror den fungerar bra både klippt och oklippt, jag har sett båda varianterna. Den har vacker mörkgrön färg, blommar med vita klasar, får svarta bär (som jag låter fåglarna ta, det går ganska fort så är de borta) och sedan en lysande höstfärg.
Big Gardener
I vårt bostadsområde finns det gott om aronia som häck. Jag tror inte det är E-typen, men jag tycker inte den är något vidare. Dels är den för upprättväxande med för spetsiga grenvinklar för att den skall bli ordentligt tät. I och för sig blir den väldigt grön och frisk, men jag har hört grannar klaga på bären eftersom dom väldigt lätt färgar av sig. Folk råkar trampa i dem och drar med sig kladdet samt att vissa ungar har en förkärlek att kasta dem. Höstfärgerna är dock fantastiska, men eftersom vi har ganska sandig jord och haft torra höstar har bladen fallit av lite för tidigt och inte hunnit utveckla några ordentliga färger.

Jag tycker tyvärr den går bort om man vill ha en högre klippt häck. Vill man ha en lägre häck är A. melanocarpa 'Hugin' ett bättre val.
*Stintan*
Utanför mitt köksfönster ser jag en väldigt fin Aroniahäck. Skulle nog kalla den friväxande trots att den någon enstaka gång klipps en aning för att inte bli för bred. Den är nog närmare 1½ m hög och väldigt tät o fin. De svarta bären sitter kvar tills fåglarna äter upp dom. Härligt röd färg på hösten. Vet tyvärr inte vad för namn just den har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon