Farbror Blå
Nåt enkelt kaffebrödsaktigt som inte behöver så mycket ägg?
Jejja
Sök på google efter recept på t.ex. sockerkaka utan ägg. Min son har en kompis som är äggallergiker och till kalas och sånt bakar jag speciellt fikabröd efter recept på nätet.Tyvärr hittade jag inte det jag brukar använda i min receptbok, men det finns många bra allergisidor på nätet med recept på hur man kan baka utan ägg.
Ophelia
Paj, bullar, kanelkaka, knäckflarn, chokladformar drömmar eller andra småkakor m.m.
Eva-Helene
Pitekaka! Hur god som helst. Jag skickar dej receptet.
forsellkatarina
Hej! Här kommer ett recept på en kladdkaka utan ägg. Jag har hittat receptet på internet och bakat den ett par gånger då jag haft besök av äggallergiker. De tycker den är jättegod.

Kladdkaka utan ägg

2,5 dl. socker
50 gr. rumsvarmt smör eller margarin
2,5 dl. vetemjöl
1 tsk. bakpulver
4 msk. kakao
1 tsk. vaniljsocker
1 krm. salt
1,5 dl. mjölk

1. Vispa socker och smör/margarin poröst med 1 msk. mjölk.
2. Blanda ihop de torra ingredienserna och tillsätt dessa växelvis med resten av mjölken.
3. Vispa i minst 2 minuter.
4. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten.
5. Grädda i 150° i 35-40 min.

Tesa
Kardemummakaka utan ägg...min son var allergisk mot ägg när han var liten och då bakade jag denna ofta...lite smulig men jättegod..
2 dl socker
1 tsk stött kardemumma
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 msk smält avsvalnat smör
2 dl grädde eller mjölk
175 grader i 30-40 min
LadyG
Mördeg utan ägg
1 sats

Ingredienser
4½ dl vetemjöl
½ dl socker
200 g margarin eller smör

Passar till kakor som inte ska kavlas. Lägg mjölet i en skål eller i en hög på bakbordet. Gör en fördjupning och lägg i socker och fett. Hacka med en kniv och arbeta ihop allt till en deg. Eller blanda degen i matberedare. Om degen verkar kladdig, låt den vila övertäckt i kylskåp minst 30 min.

Man kan smaksätta mördegen med t ex cacao, vanillin eller finhackade nötter om man vill det. Degen passar utmärkt till en massa småkakor, som t ex schackrutor, finska pinnar eller hallongrottor.

Finska pinnar: Rulla ut degen till lika långa fingertjocka längder. Lägg dem intill varandra på ett bakplåtspapper. Pensla alla längder på en gång med ett uppvispat ägg eller äggvita. Stö över hackad mandel och pärlsocker. Skär längderna tvärsöver i 4-5 cm långa bitar. Lägg kakorna på plåtar. Grädda mitt i ugnen i ca. 10 minuter i 175- 200 grader.

Schackrutor: Dela mördegen mitt i tu Blanda den ena delen med vaniljsocker och den andra med kakao. Rulla ut degen i fyra längder. Lägg en ljus längd brevid en mörk i två lager. Tryck till lite lätt. Lägg kakorna kallt en stund. Skär 3- 4 mm tjocka skivor. Lägg dem på ett bakplåtspapper. Grädda i ugnen ca 10 minuter.

Hallongrottor: Forma mördegen till valnötsstora bollar. Sätt ugnen på 200°C. Lägg i muffinsformar på plåtar.
Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler.
Rossi
Blev det någon kaka Farbrorn eller har du helt DEGat ner dig??? naughty.gif
Alba
....eller också blev ha så äggad så det blevinget bak naughty.gif
Rossi
Precis, han kanske blev tagen med fingrarna i syltburken!
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 10-07-2007, 13:10) *
Precis, han kanske blev tagen med fingrarna i syltburken!

Ni är ju så roliga så jag tror jag storknar, hihi
Till slut köpte jag tyvärr fler ägg, skriver tyvärr, eftersom jag fick så många bra tips.
Toppen, här kan man verkligen fråga om vad som helst och få svar=)
Rossi
Ja, för en gångs skull var det kanske kul att bli BAKtalad?! giggle.gif
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 11-07-2007, 08:46) *
Ja, för en gångs skull var det kanske kul att bli BAKtalad?! giggle.gif

hördu, din spettekauga, vad rolig du var på morgonen då a0a.gif
Rossi
Du kanske skulle baka en spiddekaga Farbrorn. Det går åt många ägg ska du tro!

Men berätta nu då vad det var du bakade.
Farbror Blå
Snodde ihop en vanlig sockerkaka, bara, fast alltid mindre socker än i receptet..
sen drog jag i kakao för färgen och en mosad banan=)
Eva-Helene
Mmmmums, låter gott! måste prova.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon