Hej! Jag har besök av en jätte i den delen av min trädgård som består av en förvildad dunge. Har lagt ut en beskrivning och bilder här och vore jättetacksam för tips om vad det kan vara för något!
Eva i Västerås
09-07-2007, 11:07
Det ser ut som ullkardborre. ullkardborre Visst är bladen vackra!
Jag brukar odla kardborrerot. En japansk trädgårdsvariant som ger stora kraftiga rötter. Runåbergs har frön. Dom bladen är lite mindre håriga och mer rundade. Det skulle nog bli lika vackra plantor om dom fick stå över vintern (och om dom klarar svensk vinter, förstås)
Eva 33c
09-07-2007, 11:22
Det är säker någon form av kardborre i allafall. Det finns flera och de är ganska lika tycker jag. Jag har själv en som jag tror är "liten kardborre". De är mycket vackra och är tvååriga, dvs bladrosett ena året, blomning nästa och sedan borta. Efter att ha frösått sig på nytt någonstans. På Virtuella floran kan du jämföra de olika arterna och se om det stämmer.
misjka
09-07-2007, 11:28
Ah, tack så mycket!! Visst ser det ut som om det vore en kardborre, trots att bladen ser betydligt större ut på mitt exemplar än de bilder jag nu har tittat på. Men helt klart finns där ett sälktskap, utan tvekan !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.