Lars-Olof Arvids
09-07-2007, 10:12
För andra året i rad har jag nu sexfläckiga bastardsvärmare på min äng.
[attachment=4970:6_fl_bas...ärmare_1.jpg]
Den är inte alltför sällsynt här i Bohuslän, men dock rödlistad som missgynnad (NT). Tidigare hette den allmän bastardsvärmare, men "allmän" är ju inget bra namn när en art minskar i antal. Dess speciella färgtecning varnar fåglar och andra angripare för att den är giftig. Det litar den på och brukar inte låta sig störas, hur nära man än kommer.
[attachment=4971:6_fl_bas...ärmare_2.jpg]
Det är roligt när något mindre vanligt uppskattar en miljö man har gjort i ordning hemma, särskilt något så här vackert. Larven lever främst på käringtand, som det finns gott om här omkring.
Olle
Gud så vackra bilder!
//Mollis
Gossen Ruda
09-07-2007, 10:40
Bastarderna är vackrast i naturen och på foto, i samlingen blir dom väldigt bleka. Förekomsten är lite sporadisk, dom kan plötsligt dyka upp där dom inte förekommit tidigare och finnas några år för att sen försvinna. Zygaena filipendulae som Olle fotat räknas som allmän i min bok från 1971 men sånt kan ändras.
Fantastiskt vackra bilder på denna vackra fjäril.
Jag har både denna och mindre, och har fotat dem i flera år, men någon så vacker bild som speciellt din nedersta har jag inte lyckats åstadkomma.
Lars-Olof Arvids
09-07-2007, 11:40
Tack Mollis, Ruda och Amaira. Bastardsvärmarna är inte svårfotade utan brukar lugnt sitta kvar när man kommer. Bara att fortsätta med fotandet alltså.

Som så ofta handlar det väl om att vara på rätt plats vid rätt tid.
Olle
Blomstertanten
09-07-2007, 12:10
[quote name='Lars-Olof Arvids' date='09-07-2007, 11:12' post='631690']
För andra året i rad har jag nu sexfläckiga bastardsvärmare på min äng.

Inte visste jag att man kunde få fläckar av sex !!!
Nu har jag lärt mej 2 nya saker

Tack Olle !
Lars-Olof Arvids
09-07-2007, 12:17
Det är mycket man lär sig på ett sådant här forum!
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-07-2007, 13:17)

Det är mycket man lär sig på ett sådant här forum!
Olle
Ja sannerligen

men undrar varför den heter som den gör? är de måhända promiskuösa av sig
//Mollis
Lars-Olof Arvids
09-07-2007, 14:51
Namnet kommer av att den har 6 st röda fläckar på varje framvinge.

Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-07-2007, 15:51)

Namnet kommer av att den har 6 st röda fläckar på varje framvinge.

Olle
Jag tänkte på just delen "bastard" i namnet
//Mollis
Gossen Ruda
09-07-2007, 15:41
När man började beskriva alla djur och växter, ett arbete som faktiskt började innan Linné, visste man inte riktigt hur alla djurs släktskap såg ut. Man sammanförde dom som såg likadana ut lite hur som helst. Bastardsvärmarna liknar dom riktiga svärmarna lite så man ansåg kanske att det var några släktingar som degenererat lite. Det är min tro och något i bakhuvudet säger att jag läst något om detta. Någon större släktskap finns dock inte men hur man placerar dom just nu vet jag inte. Dom har valsat runt lite i släktträdet under årens lopp.
Lars-Olof Arvids
09-07-2007, 15:41
Det var värre, namnet bastardsvärmare har jag ingen bra förklaring på. Jag vet bara att de varken är bastarder eller svärmare, utan utgör en egen fjärilsgrupp.
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-07-2007, 16:41)

Det var värre, namnet bastardsvärmare har jag ingen bra förklaring på. Jag vet bara att de varken är bastarder eller svärmare, utan utgör en egen fjärilsgrupp.
Olle
det kankse är svaret helt enkelt! när något är så där lite varken eller och man inte kan bestämma riktigt så blir det en bastard
//Mollis
Eva i Skåne
09-07-2007, 21:34
Och jag som fick en terassvärmare i present i helgen har sett denna rubriken fler gånger idag och undrat vad en
värmare hade i denna avdelning att göra
Det tog mig flera gånger innan jag kunde läsa rätt, men visst är det vackra foton.
Lars-Olof Arvids
10-07-2007, 08:22
Tack Eva och Gillan.

Olle
Vackra bilder!
Aaaaahh så vacker!
(enda glagubben som passade här tyckte jag!) En sån vill jag också se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.