Full version: Hoyasticklingar
Ätlig trädgård
Har en Hoya carnosa som jag tagit två sticklingar från. Klippte av ganska långa sticklingar, då "grenarna" hade blivit väldigt långa. Den ena sticklingen hade redan små knottror på stammen den andra inte. Den med knottror har fått en del rötter redan. De står båda i var sitt glas vatten i ett fönster. Den med hårdare stamm utan knottror har bara fått en pytteliten rot precis under bladparet som är närmast vattnet.
Hur länge ska man vänta på den trögare sticklingen?

När jag sedan planterar dem i jord, hur många sticklingar ska jag sätta i en kruka? Kan man sätta bara en stickling? Ser det inte töntigt ut med en liten "pinne" som sticker ut? Förgrenare dem sig sedan så att det blir en riktig planta?

Tacksam för svar!
Fenja
Klipp ner de långa sticklingarna i korttare bitar, 10-15 cm, så grenar de sig snabbare och blir fina. Du kan lika gärna rota dem direkt i jord! Hur många sticklingar i varje kruka är ju lite avhängigt till hur stora plantor du vill ha. Det går givetvis fortare att få en fyllig planta med flera sticklingar i krukan å andra sidan kommer den att kräva stor kruka med tiden.
Mvh
Fenja
Ätlig trädgård
Tror du jag kan klippa isär de sticklingarna jag redan har satt i vatten så att de blir fler och framför allt kortare?? Eller menade du att jag ska klippa ner dem, när jag har planterat dem?

Om jag ska rota i jord hur gör jag då? Hur fuktig ska jorden vara? Går det bra att ta vanlig jord för inneblommor? Orkar faktiskt inte hålla på att blanda min egen jord.

Tack för ditt snabba svar!
Fenja
Klipp i sär dem nu och plantera dem i vanlig krukväxtjord. Håll den fuktig men inte blöt, den kan torka upp lätt mellan vattningarna. När sticklingarna börjar skjuta nytt så har de fått rötter.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon