|
Eva i Västerås
09-07-2007, 11:21
Vi har flyttat närmare stan. Snigeldj---a har flyttat längre ut på landet. Undrar hur lång tid det tar innan vi har dom hos oss.
En kollega som bor ca 2 km från oss dödade en på väg till affären. 15 min senare, när han var på väg tillbaka var där ett 20-tal som kalasade på sin döda kompis.
kristerh
09-07-2007, 12:01
tycker det är ovanligt mycket av dem iår  fast inte hemma hos mig, jag använder pellets och slipper se de slemmiga sakerna. om de finns 2 kilometer från dig, kommer de snart finnas hos dig oxså, de verkar sprida sig som en löpeld.
skogstroll
09-07-2007, 12:29
jag kan också se dem (kusten utanför Stockholm) men mina värsta förövare är VINBÄRSSNÄCKORNA. De är hemska!
Vi har också fått mördarsniglar  Hittade den första igår.
En kille på bussen som bor cirka 2 km från mig påstod att de nu hade mängder! Mitt enda hopp är att han faktiskt inte vet hur mördarsniglar ser ut. Själv har jag som vanligt drösar av skogssniglar och snäckor. Odlar igelkottar och grodor för fulla muggar, men det finns gränser för hur mycket de orkar äta.
kristerh
10-07-2007, 11:04
CITAT (Ewa L @ 10-07-2007, 07:43)  En kille på bussen som bor cirka 2 km från mig påstod att de nu hade mängder! Mitt enda hopp är att han faktiskt inte vet hur mördarsniglar ser ut. Själv har jag som vanligt drösar av skogssniglar och snäckor. Odlar igelkottar och grodor för fulla muggar, men det finns gränser för hur mycket de orkar äta. om han hade mängder så var det säkert mördarna... dessvärre äter inte igelkottar eller grodor mördarna, de har ett så kraftigt slem att inget djur vill befatta sig med dem, fast jag har läst om trastar som äter dem, så hoppet finns... fick av misstag "snigelslem" på fingrarna när jag rafsade i trädgården, det är nästan omöjligt att få bort med tvål o vatten, fick nästan skrapa bort och tvätta om säkert 6 gånger innan det lossnat
Bettson
10-07-2007, 13:13
Tänk så olika det kan vara med sniglar.
Vi har haft konstaterat mördarsniglar sedan 2002. Men inte tycker jag de förökar sig så lavinartat och inte märker vi av dom heller.
Däremot så har kvarterets snigelpolis tydligen fullt upp. Hon påminner lite om Hyacint i den där engelska serien ni vet. I vart fall hon och grannfrun har hittat 25 st varje kväll på ett område av 2000 kvm. Det är ungefär lika mycket som det varit de senaste fem åren efter regn.
Nu går breven med arbetsorder, hoten, skvallret, skitsnacket hela kvarteret runt.
I stort sett vill tanterna att vi skall totalavverka våra tomter och asfaltera så att de kan vara säkra på att deras trädgårdar inte ska skövlas.
Visst vi plockar när vi ser, men troliga orsaken till att vi inte har så mycket är nog makens förkärlek till handelsgödsel och kalk.
Makens svar var: Va har ni så himla mycket snigel, då vet vi var uppförökningskällan finns för vi märker dom knappt.
Ännu så länge har jag inga mördarsniglar hos mig Men inte långt härifrån finns de ......det låg ett bananskal på gatan...........vips så var 10 st sniglar där .  .
Österläge
10-07-2007, 15:55
Vi har oxå fått mördarsniglar nu...  Jag har sett dem på gångvägarna från oss ner mot Angered centrum 2 km härifrån, där jag vet att handelsträdgården plockar 1000 st varje kväll... Det är fler o fler ju närmare centrum man kommer, o nu har jag börjat plocka på vår uteplats oxå, 4 igår o 6 en kväll förra veckan... Så än så länge är det ingen fara, men jag är rädd för hur det kommer bli... Enda trösten är väl att vi har så litet så jag kan i princip lägga en tjock rand kalk runt hela uteplatsen! Vad är era bästa tips mot dem? Kalk, "snigelfritt", ölfällor...?
kristerh
11-07-2007, 11:23
Jag tycker faktiskt att snigelfritt o allt vad de heter (pelletsen) man strör ut är bäst, dels för att du slipper hantera sniglarna, de gömmer sig i sina hålor där de dör, och när nya kommer sniffar de till sig godiset o råkar ut för samma sak...kostar visserligen lite, men värt varenda krona. Du slipper gå ut o leta efter dem, de sköter allt själva.
Jag har gjort två öl-fällor nu, och hoppas på god "fångst" Krister: Strör du ut snigelfritt bara i blomrabatter, eller även på gräsmattan. Tyvärr måste jag ta hänsyn till om det ev. är giftigt eftersom jag har 3 hundar som vistas i trädgården.
kristerh
11-07-2007, 11:36
Krister: Strör du ut snigelfritt bara i blomrabatter, eller även på gräsmattan. Tyvärr måste jag ta hänsyn till om det ev. är giftigt eftersom jag har 3 hundar som vistas i trädgården. [/quote] Jag strör ut i rabatterna och på ställen jag vet att de brukar hålla till, det ska ju inte vara giftigt, katten har aldrig reagerat, och är inte intresserad av pelletsen heller, grannen har en labrador och hon strör oxså ut pelletsarna utan att hunden reagerat, och den är inte heller intresserad av det.
Ölfällan fungerar kan jag avslöja
Österläge
12-07-2007, 16:42
Igår när jag var ute på snigelräd upptäckte jag en igelkott på uteplatsen! Den var "tå pöööt"!!  Jag smög mig in igen för att inte skrämma den o stod o tittade på den inifrån... Man kan ju alltid hoppas på att den smaskar i sig en snigel eller två..!
kristerh
13-07-2007, 10:45
CITAT (uteplatsen @ 12-07-2007, 17:42)  Igår när jag var ute på snigelräd upptäckte jag en igelkott på uteplatsen! Den var "tå pöööt"!!  Jag smög mig in igen för att inte skrämma den o stod o tittade på den inifrån... Man kan ju alltid hoppas på att den smaskar i sig en snigel eller två..!  hoppas kan du alltid göra  men mördarna är så slemmiga att ingen tycks vilja äta dem, förutom myskankan.
Leolejon
13-07-2007, 17:14
I mitt samhälle har jag inte hört att vi haft mördarsniglar förr om åren. Men i år...  Nu finns dom på vår gata ett par trädgårdar bort. Jag går varje dag och spanar och fasar. Var ska jag leta först och vad äter dom av först?
Alexander-VG-zon3
13-07-2007, 17:23
jag har mördarsnigeln i trädgården hade önskat dom va 2km bort . man kan ju hoppas på att dom äter mycket av varandra också .
jag själv går och klipper dom på mitten går ut morgon och kväll
Hörde på radion om en odlare som hade kålhuvuden till sina mördarsniglar . De kröp in i kålen och varje kväll tog hon sina kålhuvuden och lade i vatten med diskmedel . Där dog de alla sniglarna .
Alla knep är bra tydligen .
zaaritha
14-07-2007, 23:03
Peppar, peppar--vi har bara pantersniglar i vår vildvuxna "trädgård" o de är det ju inga bekymmer med...............
Österläge
16-07-2007, 08:34
I går kväll satte jag ut två ölfällor, och idag vittrade jag dem med 8 slemmiga sniglar! Har aldrig tagit så många på en gång så det verkar funka - eller kan det vara så att de nu dras till min uteplats, från utanför? Hemska tanke!  Hur bra luktsinne har sniglar, dvs på hur långt avstånd kan man locka dem till sig? Jag vill ju gärna att de som ändå är på uteplatsen drunknar, men inte att de kommer från angränsande trädgårdar till min...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|