Anna Lilja
Hej,
Har sökt på nätet efter tips på "blomsterpinnar" eller annat sätt att märka upp vad man sått men hittar inget. Vet inte riktigt vad jag skall kalla det heller. Jag menar alltså att istället för att sätta ner påsen med det man sått i grönsakslandet så kan man kanske tillverka snygga skyltar. Är det någon som tillverkat något och isf hur / vad? Visa gärna med bilder! :-)
MariaS
På handelsträdgårdarna brukar det finnas plaststickor som man skriver på med märkpenna. Vita eller färgade. Det brukar också finnas svindyra träskyltar för kryddor. Dessa borde kunna gå att göra själv. Själv gör jag skyltar i marmorerad papp som jag plastlaminerar, stansar hål i och trär på en blompinne.
Tesa
Jag späntade upp en brädbit i tunna skivor som jag skrev med tusch på ifjol...i år är det mer simpla plastskyltar som jag klipper av plastbotten i "Rustabagar"
petra 1977
Jag använder mig av gamla persiener av plast , klipper dom snett i ca 10-15 cm bitar skriver med blyertspenna så står det kvar hela säsongen.
planta2007
Jag klipper glasspaketslocken i smala remsor och skriver på dem med vattenfast märkpenna. Funkar jättebra och de går att återanvända nästa år ohmy.gif)
Åsa, mälardalen zon 2
Sticketiketter brukar de heta ifall man vill köpa såna som är speciellt för att märka växter men annars brukar det funka bra med hemtillverkat.
Eva i Västerås
Glasspinnar går bra, men man måste skriva med blyerts.
Det gör dessutom inget om man glömmer kvar dom i landet, för dom är ändå borta nästa vår.
marigt
STEN.
Jag har tagit vanlig sten, och målarfärg med tunn pensel, sen lackat över.
Jag har bara lackat ovansidan,
Ligger i mitt kryddland märkta med kryddnamn.
ser inte fult ut heller utan smälter in i naturen.
Wilmer
Wow, sten var ett bra tips för mig! Kajan drar upp plaststickorna, sedan har jag ingen aning i alla fall trots att jag började så redigt med stickor.. Stenarna (kanske) får ligga ifred..

/ Wilma

Ps. Jag skriver med Over Head penna på glasspinnarna, för med lerjorden skavs blyertsskriften av under sommaren. (När man torkar av för att kunna läsa).
Jonas70
Det där med att skriva på stenar var ju ett roligt tips. Det måste ju smälta in fint. Tror jag ska testa det. Vad för lack är det du använder?
marigt
Jag har använt "vanlig" lack (köpt på överskottsbolaget) som blev över efter jag lackat en träbänk. Ingen speciell lack alltså.
Färgen jag använde till att skriva, var småburkar köpta på panduro. Använde en tunn pensel men använde ändå rikligt med färg.
Den färgen kändes lite genomskinlig, så därför la jag på lite extra färg: målade fler gånger.
Jag lackade bara en gång, det var mest för att inte färgen skulle regna bort och det skulle se lite finare ut, men annars ville jag att det skulle se naturligt ut.
Jag har massor med sten runt omkring mig där jag bor, och den kostar inget, är lätt att byta ut, inget större arbete heller att plocka sten, måla namn sen lacka. sweatingbullets.gif
Jag lackade inte undersidan.
Anna2
Åhh, det där med stenarna låter ju jättefint! Har du inga bilder man kan få kolla på..? Det vore superskoj!
marigt
Ska kolla om kameran är laddad då kan jag försöka ta nåt kort men jag är inte säker på om jag lyckas få in något här.
Kommer nog att riva mitt hår och säga en massa konstiga ord under tiden .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon