kristerh
Nu har jag tröttnat/gett upp kampen mot ullössen på mina orkidéer ranting.gif har bestämt mig för att de hamnar på komposten varje gång jag hittar de små djävlarna... hade långt över 100 st orkidéer, en tråkig historia men jag har försökt med allt, sprayat med provado och pyrex, malt provadopinnar och blandat ut det i vattnet jag vattnar med, dushat dem med hård vattenstråle i min ordinarie dusch fast de inte ska tåla vatten i bladvecket, ibland det har verkat som om jag vunnit kampen.... trodde jag, har lärt mig att de kan vara vilande i månader (ullössen) och helt plötsligt dyker de upp igen devil.gif

den som vill vittja min kompost är välkommen... har några sällsynta arter som hittills inte fått någon ohyra och som jag ska spara.

Har även 3 st vandor som jag tänker sälja, de är inte drabbade, en är enorm med säkert 5 st keikis, den väger säkert 2 kilo...

Däremot har jag halkat dit på pelargoner... de är underbara och så många olika det finns... har kommit upp i 100 st nu whist.gif
speciellt gillar jag de gamla sorterna, och lättare att bekämpa ohyra på om de nu skulle våga sig på det.
Har dem ute än så länge och innan de kommer in ska jag tvätta fönsterbrädor o omgivningar med sprit.

har vi någon annan här som är pelargongalen?

inglan
Jag erkänner mig skyldig! whistling.gif
Fast i liten skala, håller mig runt 50-60 sorter, så svårt att få plats med fler. Men visst finns det hur mycket fina som helst, jag samlar ingen speciell sort, utan dem jag gillar bara. Helst ska både blad och blommor vara fina, har inga vildar o få doftisar.

Hälsningar Inglan smile.gif
MariaS
Doftisar! biggrin.gif smile.gif wub.gif kiss.gif Måååååånga, fast inte Westerlund. Gillar inte doften
skogstroll
för några år sen hade jag också runt hundratalet orkidéer (man orkar väl inte tänka på vad man lagt ner i pengar, tid och utrustning...). De fick också ullöss, en vacker dag kanske jag orkar försöka igen de är ju så himla fina. crying.gif
sudden
jag är mer orkidegalen jag faktiskt.... fast jag är inte så mycket för de "vanliga" phalenopsisarna utan är på jakt efter lite mer annorlunda men ändå vackra blommor... bara det att vart jag än letar hittar jag bara de "vanliga" i olika storlekar sad.gif

tröttnar du på någon ickedrabbad blomma eller känner för att driva upp en planta till av dem du har så är du välkommen att ropa flirting.gif
kristerh

tröttnar du på någon ickedrabbad blomma eller känner för att driva upp en planta till av dem du har så är du välkommen att ropa flirting.gif
[/quote]

kan en liten cattleya vara något för dig, osmittad är den, har kastat ut den i våras, ska se om den lever om du är intresserad,
har för mig att den blommar med orange blommor ett par gånger om året.
sudden
CITAT (kristerh @ 09-07-2007, 13:09) *
kan en liten cattleya vara något för dig, osmittad är den, har kastat ut den i våras, ska se om den lever om du är intresserad,
har för mig att den blommar med orange blommor ett par gånger om året.

jag som har letat som en dåre efter just cattleyan!!!!!!!!!!!! vore helt underbart om den lever!!! bravo.gif
kristerh
CITAT (sudden @ 09-07-2007, 18:03) *
jag som har letat som en dåre efter just cattleyan!!!!!!!!!!!! vore helt underbart om den lever!!! bravo.gif

ska kolla om den lever ikväll, jag tror den gör det, såg den senast i helgen, jag återkommer, det finns 1 bild på den i mitt album om du vill se hur den ser ut.
sudden
åååh nu blir jag ju alldeles stissig! har ju sökt cattleyan i ett år drygt nu =) jättevacker var den verkligen! älskar färgen biggrin.gif
kristerh
Den lever! jag pm:ar dig så kan vi komma överens om hur du ska få den.
sudden
CITAT (kristerh @ 11-07-2007, 09:55) *
Den lever! jag pm:ar dig så kan vi komma överens om hur du ska få den.

och jag dansar segerdansen här hemma =) kan knappt bärga mig tills jag får lägga vantarna på den stackaren som varit så tapper biggrin.gif men det är bra då är den ju inte alltför bortskämd och klarar klimatet här hemma tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon