atina
Har spaljerade träd och träd längs uppfarten som jag måste hålla smala. Nu på sommaren har jag mest tid att ägna mig åt mina fruktträd och tycker också att det är himla roligt! Pincering känns alltså rätt men är det så? Våra spaljeträd är 20 år gamla men har varken vuxit färdigt eller burit särskilt mycket frukt, men den som kommit har varit underbart god. Förmodligen har jag varit varit för okunnig och för vild för att få ett bra resultat. Hur ska jag tänka?
Cilla
Det enda om beskärning som nästan alltid är bra beskrivet i trädgårdsböcker där "vård av fruktträd" eller "beskärning av träd" är ett kapitel, är just avsnitten om sporrning och pincering. Sporrningen görs på vårvintern, men om du inte gjort det medvetet (kortat in årsskott till några knoppar) så kan du där du skurit in sidogrenar i spaljén, nu nypa av de yttersta bladparen. Då stannar tillväxten av och det blir större chans att de knoppar som bildas kommer att bilda fruktanlag nästa år. Förutsatt att du inte skär bort dem på våren alltså...
Gör det inte för sent bara, det bör ske nu ungefär.

Skicka in bilder på ditt spaljéträd så kan säkert flera här svara på varför det inte bär så mycket frukt, och hur du kan hjälpa till för att ge det större fruktvillighet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon