Boozoo
Har sökt med ljus och lykta på internet efter specifik info om odling på balkong, men det mesta man hittar gäller kläng- eller småväxter. Vill nämligen ha ganska ordentliga buskar men vet inte vad som är möjligt på balkong, t ex hur många liter som krävs, och om betongkrukor är bättre än stengods när det gäller buskar som skall stå ute året om.

Någon här som har koll på dylikt?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Stora krukor går åt, runt 70-100 liter, gissar jag. Vilket material de är av har mindre betydelse, men lerkrukor kan frysa sönder om det blir vätska stående i dem, så det är kanske enklare att välja något annat.
Beroende på var i landet du bor, vilken växtzon så kan du behöva packa in dem rejält för att de inte ska frysa ihjäl över vintern.
Tänk också på att sådana buskar blir yviga och vida när de är fullvuxna... ständig beskärning för att hålla dem små påverkar bärsättningen, men du kanske ha en jättebalkong?
Mvh
Fenja
lissa
Nu passar jag också på att fråga en sak...varför måste man packa in krusbär och svarta vinbär på vintern ??? Dom brukar väl vara på friland under vintrarna? Ligger svaret i att det blir skillnad om växterna finns i kruka ??? Jag brukar ju inte ha frys-problem, och vet alltså inte så mycket om sånt som har med snö och kyla att göra, men brukar se att ni slänger ut det mesta i snön när det ska gro på våren... laugh.gif
KURT
CITAT (lissa @ 10-07-2007, 00:56) *
Nu passar jag också på att fråga en sak...varför måste man packa in krusbär och svarta vinbär på vintern ??? Dom brukar väl vara på friland under vintrarna? Ligger svaret i att det blir skillnad om växterna finns i kruka ??? Jag brukar ju inte ha frys-problem, och vet alltså inte så mycket om sånt som har med snö och kyla att göra, men brukar se att ni slänger ut det mesta i snön när det ska gro på våren... laugh.gif

Det är inte kylan i sig som är det stora problemet för krukodlade växter. P g a den mindre jordvolymen så växlar temperaturen, så att det omväxlande fryser och tinar, det är inte bra.
Boozoo
CITAT (Fenja @ 09-07-2007, 17:15) *
Hej och välkommen hit!

Tack för input och ditt trevliga välkomnande Fenja...

Balkongen är normalstor och öppen också på sidorna, så det är mycket sol under i stort sett hela dagen. Nu blir det till att hitta stora frost- och kyltåliga krukor, några som både är praktiska samtidigt som de är trevliga att titta på. Behöver dessa även dräneringshål?

Eftersom jag bor i zon 2 är frågan om det räcker med säckväv som isolering under vintern eller om det behövs mer för att det inte skall frysa på? I annat fall, vad behövs ytterligare?

Det där med beskärning har jag redan info om, så det löser sig. Samtidigt vill man ju ha så många bär som det bara går, men man lär få anpassa det hela så inte buskarna tar över helt, man vill ju ha plats för annat också...
Nina K
Jag har haft ett krusbär i 25 l kruka i två vintrar och inte isolerat alls mer än att jag ställt krukan mot husväggen (zon 3). Det har fungerat bra trots att jag vet att krukan är lite väl liten (jag har lovat den dyrt och heligt att om den överlever EN vinter till så ska den få en större kruka nästa vår smile.gif

Massor med gooooda krusbär har jag fått.

Mitt motto är: Pröva! Oftast fungerar mer än man tror! Och en planta är ju inte alldeles för dyr...

Däremot börjar jag bli lite mer harig när plantorna blir äldre eftersom jag då lagt ner så mycket energi på dem och utvecklat någon form av ...ja...kärlek till dem smile.gif Då kommer oftast vinterisolering in i bilden och annat daltande och omhändertagande biggrin.gif

Lycka till! Egna krusbär på balkongen är värt ett försök!
Åsa, mälardalen zon 2
Och skulle man ha det lite trångt kan man ju ha någon buskvariant och någon trädvariant både krusbär och vinbär finns ju på stam (man måste dock ha stödkäpp till dem hela livet men det brukar ju inte vara några problem). Köper man Hinnomäki krusbär kan det vara bäst med stamvarianten speciellt den röda har ju grenar som lätt hänger ner på marken och lite hängande grenar brukar ju vara fint på trädvarianter.
Fenja
CITAT (Boozoo @ 10-07-2007, 11:42) *
Tack för input och ditt trevliga välkomnande Fenja...

Balkongen är normalstor och öppen också på sidorna, så det är mycket sol under i stort sett hela dagen. Nu blir det till att hitta stora frost- och kyltåliga krukor, några som både är praktiska samtidigt som de är trevliga att titta på. Behöver dessa även dräneringshål?

Eftersom jag bor i zon 2 är frågan om det räcker med säckväv som isolering under vintern eller om det behövs mer för att det inte skall frysa på? I annat fall, vad behövs ytterligare?

Det där med beskärning har jag redan info om, så det löser sig. Samtidigt vill man ju ha så många bär som det bara går, men man lär få anpassa det hela så inte buskarna tar över helt, man vill ju ha plats för annat också...

Ja de behöver hål, annars kan det blir vatten stående och då kan rötterna frysa ihjäl. I zon 2 kan det nog räcka med säckväv, det är barfrost som är den största faran där.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon