Göran Ågren
09-07-2007, 13:11
Hej! Jag är novis på att odla slanggurkor, har en slanggurksplanta på ett inglasat uterum den växer jättebra och där blir massor av blommor. Den första blomman kom 1/6, sen har det blivit massor efter det, men dom bara vissnarner och det blir ingen frukt. Vad gör jag för fel, hörde av min far på sextiotalet att man inte skulle pollinera.
Eva 33c
09-07-2007, 13:59
Vet du vad din gurksort heter?
Är det både han och honblommor på den? (Honblomman har en liten "minigurka" bakom sig från början.)
Om sorten kallas "växthusgurka" så är det ofta en sort (numera) som är 100% feminin, och den varken behöver eller bör pollineras. Men sedan finns det gurkor som ser ut som slanggurkor men ofta kallas "salladsgurka", "frilandsgurka" eller något sådant. Dessa brukar vara sorter som ska pollineras för att ge frukt, om de inte uttryckligen kallas för partenokarpa. Ofta kommer det en massa hanblommor enbart till att börja med. Men sedan dyker honblommorna upp och då blir det gurkor. Pollineringen sköts ofta bra av insekter om man inte stänger till växthuset helt. Annars får man pollinera själv från han till honblomme med en pensel eller liknande. Hos mig har de "tvåkönade" gurkorna i växthuset ännu inte producerat just några honblommor. Kanske någon hos en som heter Miniature White.
Om du har både han och honblommor redan och inte får frukt alls, så är det nog pollinering som saknas. Eller att plantan är för liten för att vilja satsa på frukt än. Men då brukar man i allafall ha fått en (1) frukt.
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2007, 18:22
Det finns även 100% feminina gurkor som behöver pollinering det finns inte alltid så perfekta gränser mellan de olika grupperna, men står det Partenocarp på fröpåsen så ska den kunna sätta frukt utan befruktning. Många sorter för hobbyodlare kräver dock pollinering.
Eva 33c
09-07-2007, 19:43
Fast alla 100% feminina sorter jag provat genom åren har gett frukt utan pollinering. Ingen av de har ordet "partenokarp" på påsen, jag tror inte fröförsäljarna bryr sig om att skriva ut det. (En kontakt med Nelsonsfrö förra året gav just det svaret, att de tyckte den informationen inte var nödvändig eftersom de inte trodde att den vanlige odlaren förstod ordet "partenokarp" i allafall) Är det 100% feminint angivet så menar de att de blir gurkor av alla. Det brukar tom stå att de inte bör odlas tillsammans med sorter som ger hanblommor, då frukterna får sämre kvalitet om de pollineras. De sväller då runt fröna och blir ojämna och fröna är stora och tråkiga i dessa sorter.
Det jag skriver ovan har jag personlig erfarenhet av. De sorter jag odlat är Athene, Passandra, Patio Pik, Mini Munch, och Petita. I år provar jag också Diva från Runåbergs. Men de talar om att den är partenokarp också.
Att ett seriöst fröföretag skulle sälja frön de kallar för 100% feminina utan att tala om att man också måste kompletera med en hanblommande gurka skulle ju vara att lura konsumenten. Det kanske finns sådana gurksorter men jag tror inte de säljs till vanliga hobbyodlare.
Däremot behövs ju förstås en pollinerare när man tar fram frö till dessa sorter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.