Full version: bygga växthus själv
gröna tjejen
allra första gången jag skriver....ligger i planeringsstadiet för växthusbygge. bygga helt själv alltså. här verkar ju finnas massor av kunnigt folk...
min tanke är ett träväxthus, storlek 4x7 m. vatten och el indraget. möjlighet till vinterförvaring av mina pelargoner bl.a.
har lite funderingar : träslag? gran?(lärk ska va allra bäst har jag hört)
taklutning? 27 grader?
färg?
mellanrum mellan reglarna? tankar?
4 mm glas ska jag ha tänkte jag. hur fäster man glaset egentligen?? fräser man nån sorts spår i träet?
gummilister? kitt? (här är undringarna många som ni märker...)
vädringsluckor? hur många? köper man dom färdiga eller?
lämplig växthusdörr?

grunden har jag ganska bra koll på hur vi ska göra, vi har trots allt byggt vårt hus och dubbelgarage... men ett växthus är ju lite speciellt. tar tacksamt emot tips och ideer om allt som har med växthusbyggen att göra. framförallt ni som har byggt modell större.
be mig bara inte om att visa foton inom den närmsta tiden bara giggle.gif detta kommer att kräva tid och svett sweatingbullets.gif

Dealer
Hej och välkommen hit gröna tjejen!

Jag har byggt vårt eget växthus, men inte med glas eller isolering som du kan behöva om du ska övervintra dina pelargoner. Jag har byggt med impregnerat trä och vanlig växthusplast. Vill du måla på impregnerat träd bör du dock vänta ca två år för att det ska bli bra. Lärkträd är då kanske att föredra g.gif

Här kan du se vårt bygge. Mer finns i albumet.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry588756

Ska du ha pelargoner i växthuset på vintern behöver du ha minst ca 4 plusgrader och då är det tveksamt om det räcker med en glasskiva. Isolerglas bör det vara och då blir det dyrare. Vädringsluckor kan du inte få för lite av. Se till att få minst ca fyra stora vädringsluckor.
Sten Ch
Jag ville också ha ett växthus i "riktigt" trä och gjorde slag i saken för ett par år sedan. Tog hjälp av Alvar Rosdal, pensionerad växthusbyggare i Eslöv, som åtog sig bygget. Storlek ungefär som du tänker dig, ca 3,7x7 m och nockhöjd 3,5m. Alvar fräste själv profilerna (jag kan ta en närbild om du vill se formen), byggde luftningsluckor etc.

Här några uppgifter och synpunkter:

Träslag. Lärk är det klassiska, men slår sig en del. En kompis som byggde i lärk råkar då och då ut för spruckna rutor, möjligen pga av träslaget. Gran? Glöm det, ruttnar alldeles för snabbt. Jag tror vi valde det ideala träslaget, douglasgran ("Oregon pine"), snyggt, rakt, slår sig inte om mycket motståndskraftigt mot röta. Enda behandling: linolja + terpentin.

Avstånd mellan spröjs. Standardavstånd, jag tror det är 70 cm (kan mäta exakt åt dig). Fördelen är att du då kan använda standardiserade yrkesglas, aom är mycket billigare än specialtillskurna glasmästarglas. Glasen ska kittas.

Luften blir i ett träväxthus av denna storleken (våra luckor är ungefär 6 m, en på varje sida) blir på tok för tunga för de automatiska manicker som bl a Willab säljer. Alvar satte in proffsgrejor med kuggstänger, vilket sannolikt är det billigaste i ett stort växthus. Manövreras med kedjor, ingen automatik (finns dock att köpa, men dyrt). Saknar inte automatiken och gillar de stora luckorna - proffsklass.

Lägger ut en bild från bygget med Alvar och hans hjälpreda, kan ta några av det färdiga huset om du är nyfiken. Vill du ha Alvars kontaktino? Han kan säkert bygga åt dig om du vill, eller kanske leverera virket och fräsa profilerna. Har du långt till Skåne?

Kostnad? Billigare än ett aluminiumväxthus av motsvarande storlek - och MYCKET snyggare. Inklusive grund ligger mitt hus på cirka 30 000:- och då gjorde jag inget annat arbete själv mer än att jag lade det invändiga tegelgolvet. Till och med grävning och grund ingick i priset.
Sten Ch
Hoppsan, dubbeluppladdning, sorry.

Här är en bild av det vackra virket där en del av profilerna kan ses.
baccillen
Ser lyxigt ut. Har du nån bild på när det är klart??
Sten Ch
På dessa bilder syns också profiler samt en del av själva konstruktionen. De vertikala, vita balkarna är I-balkar som gjots ner en meter eller så i marken. I övrigt består grunden endast av murade och putsade Lecablock.
Glaset Alvar är på väg att lägga på plats i luftningsluckan är ett något avkapar standardglas.
På den andra bilden kan du se kedjorna och aveln med inkapslade kugghjul för öppning av luckorna. Kuggstängerna är inte monterade på luckorna ännu.
jugendhuset
Hej!
Jag har gjort ett liknande som Stens Ch har . Kan ses på "inspirationsbilder på era växthus" här på forumet.
Jugendhuset
Dealer
CITAT
våra luckor är ungefär 6 m, en på varje sida

Jisses, glöm det jag sa om minst fyra vädringsluckor. Naturligtvis har storleken betydelse.

Inget dåligt växthus du har där Sten Ch och jugendhuset ser också helt underbart ut .... och här kommer jag och pratar plast blush.gif
Gillan
CITAT (Dealer @ 11-07-2007, 20:38) *
Jisses, glöm det jag sa om minst fyra vädringsluckor. Naturligtvis har storleken betydelse.

Inget dåligt växthus du har där Sten Ch och jugendhuset ser också helt underbart ut .... och här kommer jag och pratar plast blush.gif

Men du vännen! Jag är jättenöjd med växthuset du byggde åt oss/mig kram1.gif ...............man måste inte ha större whist.gif
Kajsa i Arvika
Gillan och Dealer, tyckte erat växthus var jätteläckert så det så!! Skulle bli urlycklig om jag hade ett sånt!! tummenupp.gif
Jonas70
Imponerande bygge. Det är ju inte att jämföra med mitt färdiga från Willab som jag i och för sig är mer än nöjd med, men Sten Ch's bygge är ju rena paradiset även om jag måste säga att jag hade nog saknat automatöppnade fönster för de är guld värda tycker jag.
Dealer
CITAT (Kajsa i Arvika @ 12-07-2007, 09:10) *
Gillan och Dealer, tyckte erat växthus var jätteläckert så det så!! Skulle bli urlycklig om jag hade ett sånt!! tummenupp.gif

Tack Kajsa, det värmer wub.gif
gröna tjejen

tack alla ni som har engagerat er i mina växthusfunderingar medan jag har varit på semester några dagar,jag blev alldeles överväldigad när jag loggade in och fick se de FANTASTISKA skapelserna happy.gif tummenupp.gif dealer,erat växthus hade jag faktiskt sett och trånat efter ett par dar tidigare....sten ch,att se ditt växthus var att som att se in i min egen skalle, väldgt nära det jag själv har tänkt mig....VARFÖR ÄR JAG INTE SKÅNING? sad.gif hade jag varit det hade han(var det alvar?) fått börja gräva i morgon dag.....nu är jag bara en upplänning utanför enköping, men jag skulle väldigt gärna få kontakt med denna duktige skåning!!! hjälp mig gärna med det , sten ch.hur gör du förresten på vintern? har du någon vinterförvaring där? och har du eller någon annan några tankar om färgsort? skulle nämligen vilja ha ett vitt växthus , även om douglasgran var ruggigt vackert... är det linoljefärg som gäller eller? den där anordningen du hade till vädringsluckorna var också väldigt imponerande! jugendhuset, otroligt fint växthus! har du någon byggbeskrivning att dela med dig av? skulle vara jättespännande! alla ni som har erfarenhet av detta: BERÄTTA!! jag suger åt mig av ALLT..... rose.gif

emmapemma
Sten Ch - kostade ditt växthus 30000 inkl grund - jeeeezaz vilket bra köp!

I mitt nästa liv ska jag ha ett sådant!
Sten Ch
Var inne och kollade dina bilder, Jugendhuset. Fantastiskt - och lyxigt med kakekugn. Vi satte in kalkelugn i boningshuset i fjol, men att ha en i växthuset...

Gröna Tjejen, du kan ringa Alvar på 0706 500179 eller 0413 12688, han hjälper dig säkert gärna.

Du frågar om färg och vinterförvaring. Jag skulle akta mig för att måla ett träväxthus med tanke på att jag i så fall blev tvungen att skrapa alla färgen och måla om någon gång i framtiden. inte bara för jobbet, utan också för att det är så svårt - och riskabelt - att komma åt överallt. några drag med ett sandpapper och på med linoljeterpentin är en helt annan sak. Jag vinterförvarade mina medelhavsväxter i ett "växthus i växthuset" som jag byggde av frigolit och bubbelplast, och det gick bra. en värmefläkt kopplad till ett elektroniskt termostat (båda från Clas Ohlsson) höll kölden i schack i den mån det behövdes i den skånska vinterkylan. Märkligt nog dog rosmarinen medan Nerium, Agapantus, citron och till och med lime klarade sig.
*Ulrica*
Oj vilka fina byggen ni har! bravo.gif

Jag funderar på att bygga något mot ett uthus nästa år. Jag undrar vad det är för "vanlig växthusplast" Dealer har använt och var man köper sådan? Jag har hittat "kanalplast" i byggaffären men den kostar drygt 300:- per kvadratmeter -fear-.gif så jag antar att det inte är sådan som åsyftas här nedan???
CITAT (Dealer @ 09-07-2007, 19:00) *
Jag har byggt med impregnerat trä och vanlig växthusplast.

Sedan undrar jag om jag fuktskadar ytterväggen på uthuset om jag bygger ett växthus mot den? Väggen är en vanlig brädvägg målad med falu rödfärg.

kerstin z5-6
Annars finns ju Florum träväxthus att köpa -linoljemålade

Jag har vinterträdgård mot vägg -målad med falu -går bra
Dealer
CITAT (*Ulrica* @ 20-07-2007, 13:12) *
Jag undrar vad det är för "vanlig växthusplast" Dealer har använt och var man köper sådan?

Bygghandeln har vad som kallas växthusplast. Det finns säkert olika sorter och min är inhandlad hos lokal bygghandel och på Coop Forum (samma plast). Jag betalade ca 53:- kvadratmetern 2005. Kanalplasten ger dock isolering varför det blir dyrare.
lodbrok
CITAT (Sten Ch @ 11-07-2007, 16:06) *
Jag ville också ha ett växthus i "riktigt" trä och gjorde slag i saken för ett par år sedan. Tog hjälp av Alvar Rosdal, pensionerad växthusbyggare i Eslöv, som åtog sig bygget. Storlek ungefär som du tänker dig, ca 3,7x7 m och nockhöjd 3,5m. Alvar fräste själv profilerna (jag kan ta en närbild om du vill se formen), byggde luftningsluckor etc.

Här några uppgifter och synpunkter:

Träslag. Lärk är det klassiska, men slår sig en del. En kompis som byggde i lärk råkar då och då ut för spruckna rutor, möjligen pga av träslaget. Gran? Glöm det, ruttnar alldeles för snabbt. Jag tror vi valde det ideala träslaget, douglasgran ("Oregon pine"), snyggt, rakt, slår sig inte om mycket motståndskraftigt mot röta. Enda behandling: linolja + terpentin.

Avstånd mellan spröjs. Standardavstånd, jag tror det är 70 cm (kan mäta exakt åt dig). Fördelen är att du då kan använda standardiserade yrkesglas, aom är mycket billigare än specialtillskurna glasmästarglas. Glasen ska kittas.

Luften blir i ett träväxthus av denna storleken (våra luckor är ungefär 6 m, en på varje sida) blir på tok för tunga för de automatiska manicker som bl a Willab säljer. Alvar satte in proffsgrejor med kuggstänger, vilket sannolikt är det billigaste i ett stort växthus. Manövreras med kedjor, ingen automatik (finns dock att köpa, men dyrt). Saknar inte automatiken och gillar de stora luckorna - proffsklass.

Lägger ut en bild från bygget med Alvar och hans hjälpreda, kan ta några av det färdiga huset om du är nyfiken. Vill du ha Alvars kontaktino? Han kan säkert bygga åt dig om du vill, eller kanske leverera virket och fräsa profilerna. Har du långt till Skåne?

Kostnad? Billigare än ett aluminiumväxthus av motsvarande storlek - och MYCKET snyggare. Inklusive grund ligger mitt hus på cirka 30 000:- och då gjorde jag inget annat arbete själv mer än att jag lade det invändiga tegelgolvet. Till och med grävning och grund ingick i priset.

lodbrok
Sten Ch,
Jag hade redan fått en offert ifrån Alvar när jag läste att ditt växthus kostat 30.000:-. Jag blev väldigt bekymrad eftersom min offert löd på 65.000:- exkl. moms för ett växthus i lärkträ och då ingår ej montering, grund eller dylikt. Måtten på mitt hus är 6,80x5,1 så det är något större än ditt. Jag har pratat med andra som fått byggt växthus av Alvar och deras hus har också varit avsevärt dyrare. Dessutom är Douglasgran dyrare än lärkträ.
Var ditt pris ett specialpris eller?
kultbult
Hej,
Har precis beställt ett växthus på ca 15m2 från Alvar och priset för mitt är också betydligt över de 30 000 så du kan nog ta det lugnt.
/Rickard
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon