kerstin z5-6
jag har även fångat ljuset vid 02 30 häromnatten -mörkare blir det inte den här tiden .Lite tråg , krukor och sånt jag gjort i cement -Rosor samt annat som blommar just nu av mina favoriter:)
HälsarKerstin
mitt album
Fialotta
Oj, Oj...ren njutning att
titta i ditt album...just i dag när det verkar som höst hos oss rolleyes.gif

Du har sååå fint...vilket jobb du har gjort rolleyes.gif

Tack för titten Kerstin och njut av solen wub.gif
Kram
Kajsa
Kerstin
Fantastiskt, så mycket växter av alla slag, och rosor.
Hur hinner du med allt, såg ut att vara stort?
Egna betongkrukor, skulle jag aldrig klara.
Imponerd var ordet! wub.gif
rosettei
Tittade in i ditt album.
Vad fina krukor du har gjort!!
Jag funderar på att göra krukor, läste i Allt om trädgård om det.
Det verkar vara så enkelt, om det är så i verkligheten är kanske en annan sak? wacko.gif
Bild 38, vad heter växten som blommar i vitt,
den lyser upp så fint.
Bild 27 på Lewisa,
idag köpte jag en Lewisa , min första "svåra" växt (och en blå bergsvallmo).
vad jag hitills har lärt mig är
Lewisa ska ha väldränerat
skyddas mot fukt på vintern och hösten ( med en glasbit)
Men vad jag inte förstår är
vad ska jag vintertäcka Lewisian med?
Löv måste väl bli för fuktig och blött??
wink.gif
yla
woooow va många blommor
o massor med ovanliga
du verkar ha mysigt i din trädgård
Cilla
Härligt att se - vilken utställningsträdgård!

Noterar att du har Finlands vita ros - den har jag också men mina blommor är lite mer beigevita och är aningen mer klockformade. Underbar är den tycker jag!

Dina kungsljus blir jag intresserad av. Vet du vad din sort heter?
kerstin z5-6
tack för trevliga kommentarer:)
Mina kungsljus började som Verbascum Chaxii album -de vita ..bla på bild 38 vid bäcken , samt tre olika violkungsljus Verbascum phoenicum.
Därefter har de gett upphov till en hel del barn -Alla kallar jag calanderska efter gården jag bor på.De går oftast i rosa toner -och är stadigare än violkungsljusen i sitt växtsätt .

Det låga vita på bild 38 är Viola cornuta minor -Liten vit viol som är perenn och självsår sig med ..mycket fin som marktäckare smile.gif

Lewisia -Täck mot vinterfukt med en snedställd glas eller plexiglas skiva.
Bor du i sydlig zon bör den planteras i sluttning.Den går dåligt att flytta pga pålrot.Den gillar inte kalk.En blandning av torv och kogödselblandad jord är bra både till bergvallmon o lewisian -bägge är hungriga varelser laugh.gif
Ewa L
Jag sitter och dreglar över bilderna!! Helt underbara!!!!

Jag antar att du inte har något annat jobb än din trädgård? Att hålla den i trim måste ju ta sina modiga timmar. Såg ju dessutom på Gröna rum på vårvintern...

Såg du inslaget senast med damen från Berlin, Heidi någonting? Hon har väl ungefär samma odlingsbetingelser som du? Vilken livskraft ni måste ha i era fingrar!!! All tänkbar beundran från mig. wub.gif
kerstin z5-6
biggrin.gif Heidi - hon har nog mer krut än jag LOL-odlar ovan odlingsgränsen z 7-8..
Jag har z5 på de flesta ställen .Efter en biloycka med läkarförslag på heltidssjukpensionering-valde jag att i stället rehabilitera mig själv via trädgård.Det är 5 år sedan.jag har aldrig arbetat mindre än halvtid- och gör så fortfarande -jag är lärare så en hel del av sommaren -6-7 veckor är jag ju ledig på heltid.Grävandet av större projekt får jag hjälp av min sexonårige son
Trädgård är helande biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
OCH -Allt blir snyggt på bild -kom ihåg det smile.gif smile.gif smile.gif Ogräshörnen -virkeshögarna osv finns inte med på mina bilder ....... smile.gif smile.gif smile.gif
Ingrid på Västkusten
Ljuvligt är det :-)))) fantastiskt Kerstin! ja om en fem år elelr så så kanske jag med är me i ligan :-)))

Nu vart jag nyfiken - Heidi vem i zon 7-8?

Undrar Ingrid
Ingrid på Västkusten
Förresten, vi har ju samma näckros, Escarboucle ;-))) fast vår bor ju i blå tunna.

Hälsar Ingrid på nytt
Ewa L
Rehab genom trädgård kan jag skriva under på. Var sjukskriven 5 månader förra våren för första gången i mitt liv. Då vaknade mitt trädgårdsintresse på allvar + att det hjälpte mig igenom.
Fortfarande är detta min största och bästa terapi.

Får ta fasta på detta med bilderna, alternativt redigera bort ogräset!!

Heidi var med på Gröna rum häromdagen.
Erika zon 4
Ojoj, vilken trädgård!! Hinner du göra nåt annat?? smile.gif
Önskar att jag också hade det så där fint! Det kanske blir om en så där hundra år... wub.gif
anne
wub.gif Jag Älskar att få vandra runt i ditt album bland alla dessa härliga bilder. Rababerbladen och den stora urna skulle jag vilja ha själv men insett mina begränsningar i både trädgården och hantverksmässigt, du är så jätte duktig på allt som du gör tycker jag.
Kram Anne tongue.gif
Hannele
Bra jobbat i den zonen!
sanna
Åhhh...din bild från kl. 02.00 påminde mig återigen om varför jag älskar detta land så mycket!!!
- Ljuset!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag uthärdar kså gärna kyla, slask, grå höstar, förkylningar och gnälliga overallungar för att få skåda ljuset runt denna tid på året! Magiskt!
Underbara bilder!

smile.gif Sanna
kerstin z5-6
Ja .. vi ha diskuterat och haft Möjligheten , att välja ett annat land -Bolivia tex och en annan zon tex Skåne z 1 .men kan man lämmna dessa vita nätter ------
Nej ! Det går inte ....
rosettei
biggrin.gif
Tack för att du har delat med dig av dina erfarenheter
och tipsar om "bra" blommor
När du sa att den hade pålrot-
jag har noga valt ut en plats där den inte behöver flyttas
sluttande jord...
(kogödseln var slut)
Lagt in bilder på blomman i mitt album under
nya blommor 2003
Hannele
vita nätter ??
Vita veckor?
kerstin z5-6
Vita nätter = Det är ljust dygnet runt laugh.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon