Krolliljan
09-07-2007, 19:15
Kom precis ihåg att jag läst någonstans att man kunde ha lingon i framkanten av en rabatt.
Sökte här i forumet men hittade inget.
Någon som provat? Vill de stå i surjord? Går det att köpa plantor?
Eva 33c
09-07-2007, 19:29
Jag har inte provat, men vet att det finns namnsorter framtagna speciellt för hemodling av lingon. Jag hittade
den här artikeln om lingonodling mm
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2007, 19:32
Det finns förädlade plantor av lingon att köpa som ger extra mycket bär (+något större bär) sorterna heter Sanna och Sussie, är härdiga upp till runt zon 5. När plantan blivit några år gammal ska en förädlad planta vid optimala odlingsbetingelser kunna ge 1 liter bär per säsong. (Zetas tar ca 100kr styck per planta ser jag på deras hemsida men de har ju ofta något dyrare priser än andra butiker))
Jorden bör vara lätt och lucker med ett lågt pH.
Är det inte stor skörd man är ute efter borde det kunna gå att så lingon men det tar ju då lite tid att få upp plantorna i storlek.
Krolliljan
09-07-2007, 19:40
Tack så hjärtligt för era svar.
kerstin z5-6
09-07-2007, 20:22
<Lingonhäck är lika snygg som lågklippt buxbom -och ett bra alternativ i nor r
Ophelia
09-07-2007, 22:03
Nästan så lingon är snyggare, de får ju fina bär
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-07-2007, 21:22)

<Lingonhäck är lika snygg som lågklippt buxbom -och ett bra alternativ i nor r
Lingonhäck??? Finns det???
Ophelia
10-07-2007, 08:52
CITAT (Tosan @ 09-07-2007, 23:13)

Lingonhäck??? Finns det???
Du kan ju skapa en själv med lingonplantor. En del blir lite högre, andra blir lite lägre.
Krolliljan
10-07-2007, 10:24
Tydligen ska det ha varit något om lingon och surjordväxter i progammet Annes Trädgård på Svt igår. Missade jag men går i repris.
CITAT (Ophelia @ 10-07-2007, 09:52)

Du kan ju skapa en själv med lingonplantor. En del blir lite högre, andra blir lite lägre.
Okej, jag fick för mig att det fanns plantor i buskstorlek, typ ölandstok eller så... Men då är jag med
Ophelia
11-07-2007, 10:44
CITAT (Tosan @ 10-07-2007, 21:26)

Okej, jag fick för mig att det fanns plantor i buskstorlek, typ ölandstok eller så... Men då är jag med

Finns plantor att köpa. Kan tänka mig att de högre blir kanske kring 30 cm eller så.
Jan Lindgren
11-07-2007, 22:46
Hej!
Det finns massor av lingonsorter. Balsgård har lanserat 4 sorter som anses lämpliga för Sverige: Sanna Sussie Linnea och Ida. Det finns också en trevlig underart som heter Minus. Den blir bara några cm hög. Vill du att de ska sprida sig kraftigt så se till att plantorna du köper är mikroförökade. Sticklingsförökade plantor bildar inte så mycket rotskott. Sorten Red Pearl anses tåla vanlig jord bättre än andra sorter. Jag har skaffat 8 sorter som jag ska pröva. Hittar du en bra lingonplanta i naturen så kan du gräva upp den och sätta den i trädgården.
MVH
Jan Lindgren
Jag hakar på ämnet; min lingonplanta "bodde" bland rhododendron, blåbär alpvide m.m. , men tvärdog i vinter. Linnea, tror jag. Ledsamt för hon var fin, men vad var det hon ogillade som blåbären och de andra snällt finner sig i? Markfukt eller rotkonkurrens?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.